Oma’s appeltaart

20 Okt

Oma's appeltaart

Wanneer we tijdens onze wekelijkse shoppingtrip naar de lokale delhaize voorbij de appelen lopen blijf ik even staan.
De groenten en fruitafdeling is deze dagen gevuld met heerlijke herfstoogsten, waaronder appels natuurlijk een all time favorit zijn.
Ik ben geen rauwe appeleter. Je zal me zelden of nooit betrappen met een appel in de hand terwijl ik er gulzig mijn tanden in zet. Ik heb niets tegen appelen… helemaal niet. Ik ben zelf een heel grote voorstander van appelmoes, appelgozetten, appelstrudel, appelcake, ja zelfs appelthee.
“Weet je waar ik nu eens zin in heb.” Begin ik tegen de echtgenoot. “Echte ouderwetse appeltaart!”
Hij weet onmiddellijk waar ik het over heb. “Ja met van die grote stukken appel in!”
Enthousiast val ik hem bij: “Ja en met van die ruitpatronen boven op de taart.”
Ondertussen staat manlief al enthousiast te zwaaien met een taart uit de patisserie afdeling. Bestraffend kijk ik hem aan. Kent hij me nu nog niet beter? Taarten bak je zelf!  En dat was dus exact wat ik deed zaterdag tussen het schilderen van de deuren in een prachtige olijfkleur en het inladen van kasten in de achterkamer.
De taart zelf heeft niets met mijn grootmoeder te maken. Als mijn grootmoeder al eens een taart bakte dan kon je er donder op zeggen dat ze uit een pakje van Herta kwam. Maar deze taart straalt zoveel huiselijkheid uit en ruikt zo heerlijk naar kaneel dat je onmiddellijk het behaaglijke oma gevoel krijgt. Instant happiness dus!

Ingrediënten:
10 jonagold appels
125 g boter op kamertemperatuur + extra om in te vetten (Ik gebruikte solo)
125 g plantaardige margarine, op kamertemperatuur  (Ik gebruikte planta)
200 g kristalsuiker
1 zakje vanillesuiker
2 eieren
400 g zelfrijzend bakmeel
2 eetlepels kaneel


Verwarm de oven voor op 180 graden.
Schil de appels, verwijder de klokhuizen en snijd ze in 4 parten. Snijd deze in dunne plakjes.
Vet de springvorm in met wat boter.
Doe de boter, de margarine, de suiker, de vanillesuiker en een mespunt zout in een grote kom en klop met een mixer tot een luchtige massa.
Voeg 1 volledig ei toe en mix tot een smeuig beslag. Doe het zelfrijzend bakmeel erbij en mix tot het deeg een bal vormt. Ik schakelde hier over op het kneden met mijn handen. Dit lukt beter dan met de mixer en is heerlijk rustgevend.
Bekleed de springvorm met de helft van het deeg en houd een rest achter.
Doe de helft van de appels in de springvorm en strooi er 1 eetlepel kaneel over. Leg vervolgens de andere helft van de appels erop en strooi ook daarover 1 eetlepel kaneel.
Rol het overgebleven deeg uit tot een lap van 1/2 centimeter dik en snijd er 8 strookjes van ongeveer 1,5 centimer breed uit en 1 lange strook voor langs de rand van de springvorm. Leg de deegstroken in een geruit patroon over de appelvulling. Leg de lange strook in cirkelvorm langs de rand van de springvorm. Splits het tweede ui en klop het eigeel los. Bestrijk hiermee de stroken en de rand van de taart. Zet de taart 1,5 uur in het midden van de oven en laat hem mooi bruin worden. Controleer regelmatig of de taart niet te snel bruin wordt; in dat geval zet je de oven op 150 graden. (Dit hangt een beetje van het soort oven af.)

Geef een reactie

