Venkelpuree met italiaanse hamburgers

21 Okt

P1010233

In een ver verleden woonde ik heel eventjes in Noord Italië. In het kader van een uitwisselingsproject mocht ik mij gaan onderdompelen in de Italiaanse cultuur en keuken.
Ik woonde in bij een familie waar enkel de oudste dochter een klein woordje engels sprak. Maar wie heeft taal nodig in zo een gezin? Het jongste broertje en ik communiceerde via de playstation. (De enige man die me ooit heeft kunnen overtuigen om uren aan een stuk Fifa worldcup te spelen.) De vader had een Harley Davidson waarmee hij me naar de verschillende ijssalons bracht in de stad. (Hiervoor moet je maar twee woorden kennen. Moto en gelati.) Likkend aan ijsjes in verschillende smaken bij de ondergaande zon bouwde we een stilzwijgende band op.
En met la mamma sprak ik een universele taal, de taal van de keuken. Uren konden we samen op de markt en in de keuken doorbrengen. Wijzend naar alle soorten etenswaren leerde zij me de Italiaanse benaming en ik haar de Nederlandse. En wanneer heerlijke dampende Italiaanse schotels ’s avonds de tafel vullen, dan heb je geen woorden meer nodig.
Het is zij die me de venkel leerde kennen. Natuurlijk had ik hem wel al eens in de winkel zien liggen maar echt gegeten, neen. Maar daar bij mijn Italiaanse familia was venkel een van de meest gebruikte groenten. En af en toe verschijnt hij ook nog eens op mijn tafel. Als warme herinnering aan mijn dagen in een echte Italiaanse keuken.

Ingrediënten

600 g aardappels (liefst pureeaardappeltjes), geschild en gehalveerd
3 venkelknollen, schoongemaakt (zonder kern) en in gelijke stukjes gesneden
1 groentebouillonblokje
Water
scheutje melk

klontje boter
peper en zout
2 el olie

500 gram rundergehakt
1 geklopt ei
Paneermeel
Oregano
zongedroogde tomaatjes
mozzarellakaas
Zout, zwarte peper
Gedroogde italiaanse kruidenmix
Teentje Knoflook

ter versiering: een beetje ingekookte balsamicoazijn

Voor de puree:

Kook de fijngesneden stukjes venkel in ruim water met het opgeloste bouillonblokje gaar. (Dit duurt ongeveer een 20 à 25 minuten.)
Giet de venkelblokjes af en laat zeer goed uitlekken. Te veel vocht in de venkelblokjes zal de puree erg lopend maken.
Kook ondertussen de aardappelen gaar. Giet af en maak hiervan puree door fijn te stampen, boter en melk toe te voegen. Indien je een erg gladde puree wenst gebruik je best een passé vite. Hou je net zoals ik van kleine stukjes aardappel in je puree dan gebruik je beter een aardappelstamper.

Wanneer de venkel goed uitgelekt is, voeg je deze bij de puree. Goed omscheppen en eventueel nog eventjes terug goed doorwarmen.
Bijkruiden met peper en zout naar smaak.

Voor de hamburgers:

Meng het gehakt met het ei, het paneermeel, de gehakte knoflook,oregano, zout en peper in een kom.
Snij ondertussen de zongedroogde tomaatjes en de mozzarella in zeer kleine blokjes. Meng deze mee onder het gehaktmengsel. Vorm vier mooie ronde hamburgers van het gehaktmengsel.
Doe op een bordje wat gedroogde italiaanse kruiden en rol de hamburger erdoor, zodat de ronde zijkant een mooi laagje kruiden krijgt.
Bak de hamburgers in een pan met een scheutje olie en een klein klontje boter.

Geef een reactie

