Foodblog event suger and spice: spicy chocolademelk

28 Okt

ChocolademelkHet foodblog event Nederland waar deze Belgisch ook graag aan meedoet draait deze keer rond “Sugar and Spice” en werd georganiseerd door Sabrina.
Een thema dat mij onmiddellijk doet denken aan de volgende lyric van Aqua:

In the kitchen where I’m cooking what is good for me
Spices from the globe
Little by little it’s the finest meal
It’s appetite for hope – come and see

You mix it all together in your dreams
Ingredients from the seven Seas and
I’m realizing things ain’t what they seem”

Een thema dat me onder normale omstandigheden dus echt wel zou liggen, vermits mijn keukenkastjes uitpuilen van de specerijen. Maar wegens de installatie van een gloednieuwe keuken, de verhuis van mijn blog en een polsontsteking beperk ik mij toch maar tot deze spicy chocolademelk. Een receptje dat ik kreeg van een tea room eigenaar in de Belgische Ardennen. Zo lekker als de zijne zal mijn chocolademelk nooit worden. (Volgens mij heeft hij een secret ingredient achtergehouden.) Maar toch ben ik elke keer erg tevreden als ik deze chocolademelk maak  na een frisse boswandeling!

Ingrediënten:

200 gram chocolade (de donkerste die je kan vinden. Dus minstens 75% cacao)
600 ml volle melk
2 eetlepels vloeibare honing
snuifje cayennepeper
snuifje jamaicaanse peper
snuifje java peper (soms wat moeilijker te vinden. Ik kocht de mijne bij de toko. Misschien moet je zoeken onder de naam staartpeper)
½ vanillestokje
2 kardemonpeultjes
voor de liefhebbers: opgeklopte room!

Wanneer je gebruik maakt van verse pepers en geen poeders dan moet je de pepers eerst samen fijnmalen in een vijzel. Het is erg belangrijk dat je de pepers vermaalt tot ze gereduceerd zijn tot poeder.
Ondertussen hak je de chocolade in grove stukken en warm je de melk op het vuur op.
Voeg bij de melk het halve vanillestokje en de kardemonpeultjes, zodat deze hun smaak aan de melk kunnen afgeven.
Wanneer de melk de juiste temperatuur bereikt heeft voeg je de chocolade toe. Terwijl de chocolade smelt blijft je erin roeren met een klopper, zo krijg je een lekkere luchtige chocolademelk.
Van zodra dat je chocolademelk begint te koken zet je het vuur stiller.
Voeg nu de pepers en de honing toe.
Laat zeker nog 5 minuten op het vuur staan terwijl je roert, zo is de chocolade en de honing egaal gesmolten en is de peper goed opgenomen door de melk.
Zet hierna het vuur erg stil en laat de chocolademelk nu 10 minuutjes zachtjes sudderen. Ga nu van roeren naar kloppen zodat er lucht in je chocolademelk geklopt wordt.
Giet de chocolademelk nu door een zeefje om alle peperresten, kardemompeultjes en het vanillestokje te verwijderen.
De liefhebbers kunnen er nu een stevige toef slagroom opspuiten.

Eén reactie to “Foodblog event suger and spice: spicy chocolademelk”

Trackbacks/Pingbacks

  1. It ain’t over ’till it’s over « Sabina kookt! - 02/11/2009

    […] een beker spicy chocolademelk erbij, die van Silke’s […]

Geef een reactie

