Foodblog event: Bladerdeegjes

19 Nov

Tradities zijn er om in ere gehouden te worden. En sommige tradities neem je mee vanuit het ouderlijke huis en blijf je gewoon volgen eens je op eigen benen staat. Zo ook bij ons.
Ik nam “eten-voor-tv-avonden” mee vanuit mijn ouderlijk huis. Niet dat we elke week met een opwarmmaaltijd voor de buis plakte of dat we onderuitgezakt elk weekend frieten zaten te eten. Neen, maar er zijn enkele avonden waarvoor we speciaal hapjes en drankjes maken en samen voor televisie gaan zitten. Een daarvan is het eurovisie songfestival. Hele slechte televisie, maar het blijft een traditie. Een andere is domino day. Weken op voorhand kijken we daarnaar uit. Worden de parcours doorgemaild en houden we onze agenda vrij.
Vorige week was het dan ook zover en we keken er naar uit. Maar zulke avonden houdt natuurlijk ook in dat het eten zetelproef moet zijn. Je wilt echt niet zitten knoeien met messen en vorken, terwijl je naar de tv kijkt. Ik besloot dus om de uitdaging van zetelproef eten ineens te koppelen aan het foodblog event van deze maand rock and roll georganiseerd door yuuth!
Helemaal geïnspireerd door het thema van dominoday dit jaar (werelddelen) besloot ik ook een bezoekje te brengen aan drie continenten. Afrika met mijn Marokkaanse bladerdeegjes. Azië met mijn Turkse bladerdeeghapjes en vlakbij huis Europa met Duitse bladerdeeghapjes.

Ingrediënten voor de bladerdeeghapjes en hun vulling

Bladerdeeg (Ik gebruik vierkante diepgevroren bladerdeegvelletjes.)
Eigeel losgeklopt met een beetje water

Voor de Marokkaanse vulling
5 Merguez
Fijngesneden paprika
Dikke groene olijven
Gedroogde abrikozen
Gedroogde rozijnen
Vers gehakte koriander
Raz El Hanout

Voor de Turkse vulling
300 gram gehakt
Fijngesneden paprika

Fijngesneden courgette
Fijngesneden zongedroogde tomaatjes

Blokjes turkse kaas
Tijm
Gerookt paprikapoeder
Venkelzaadjes

Voor de Duitse vulling
Ham in blokjes gesneden (Of van die handige voorverpakte hamsnippers.)
Fijngesneden uien
Fijngesneden champignons
Boursin kaas

Laat de bladerdeegjes op voorhand ontdooien. (Mijn bladerdeegjes moesten los van elkaar ontdooien. Hou hier misschien rekening mee als je niet wil dat je ganse woonkamer vollicht met bladerdeegdriehoekjes, zoals bij ons.)

Hierna begin je aan de vullingen. Deze kan je ruim op voorhand klaarmaken en in de koelkast bewaren tot la moment suprème.

Voor de Marokkaanse vulling kocht ik Merguez om twee redenen.
Enerzijds wil ik erg pittig gehakt. Anderzijds wil ik fijngemalen gehakt. Onze Marokkaanse slager verkoopt kefta gehakt maar hier zitten grote stukken vet in en dat wil ik nauw net niet. Met een melkende beweging of door het opensnijden van de worstjes krijg je het gehakt er makkelijk uit. Bak het gehakt in een klein beetje olijfolie aan in de pan. Voeg hierbij de fijngesneden paprika en laat even mee roerbakken.
Als het gehakt bijna volledig gaar is voeg je de fijngesneden gedroogde abrikozen, rozijnen en olijven toe. Eventjes mee roerbakken en bijkruiden met Raz El Hanout. Op het allerlaatste moment de versgesneden koriander erbij en goed omscheppen. Nu onmiddellijk van het vuur halen, zodat de koriander zijn smaak niet verliest.

Voor de Turkse vulling ga je ongeveer hetzelfde tewerk. Ik gebruikte hiervoor gewoon gemengd gehakt, maar in het verleden gebruikte ik ook wel eens kippengehakt en dit is ook erg lekke.
Bak het gehakt aan in een beetje olijfoloe. Voeg hierbij de fijngesneden paprika en courgettes. Roerbakken tot alles gaar begint te worden en tegen het einde de fijngesneden zongedroogde tomaatjes toevoegen. Deze hoeven niet uitgelekt te worden, een beetje van de olie geeft extra smaak aan dit gerechtje.
Kruid met venkelzaadjes, peper, zout, gerookt paprikapoeder en tijm.
Haal van het vuur en zet eventjes opzij.

Als de deegjes gevuld worden brokkel je er nog wat turkse kaas over. Turkse kaas wordt vaak verward met fetakaas. Toch is dit niet helemaal hetzelfde. Turkse kaas heeft een veel romerige en zoutere smaak dan Fetakaas. Maar als je deze niet kan vinden, kan Fetakaas natuurlijk altijd gebruikt worden.

Als laatste maakte ik de Duitse vulling. Hiervoor gebruikte ik handige hamreepjes van herta, maar je kan natuurlijk ook zelf een dikke plak ham in sneetjes snijden.
Fruit in een beetje boter de uien aan tot ze glazig worden. Voeg hier de gesneden champignons aan toe en bak tot de champignons gaar zijn.
Voeg hierbij de hamreepjes en twee eetlepels boursinkaas.
De boursin zal smelten tot een romige saus.
Haal van het vuur en zet eventjes opzij.

20 minuten voor etenstijd kan je de bladerdeeghapjes beginnen maken. Ik raad je aan dit niet te veel op voorhand te doen vermits het vocht in de vulling het deeg wak zal maken.
Een beetje vulling op een stukje bladerdeeg. (Vergeet bij de turkse vulling er geen Turkse kaas over te verbrokkelen.)  Het bladerdeegje dichtvouwen.( Ik maakte drie verschillende vormpjes om nadien nog te weten welke vulling waar in terug te vinden was.) Eventjes besmeren met wat eigeel en 20 minuutjes de oven in op 180 graden.

De echtgenoot was dol op de Duitse variant, terwijl ik de Marokkaanse hapjes als grote favoriet bestempelde.
Ondertussen maakte ik de miniversie klaar en deze zijn ideaal als hapje tijdens een feestje.


Geef een reactie

