Spruitjespuree

25 Nov

Vandaag zet ik mijn oma in de kijker op mijn blogje.
Mijn bomma kan eigenlijk niet goed koken. Ik ben mij er van bewust dat dit niet bij het beeld van bomma’s hoort, want bomma’s die koken meestal erg lekker. Allebei mijn bomma’s kunnen niet koken. Met kerst krijgen we te droge kalkoen, cakes haalt ze uit kant en klare pakjes van herta en volgens mij is ze zelf in staat om een simpel toastje te laten aanbranden.
Wat komt mijn bomma dan doen op mijn foodblog? Wel, deze week heeft ze mij verbaast.
Zoals wel vaker gebeurt spring ik na het werk even binnen bij mijn grootouders. Heel vaak om bompa te depanneren met zijn pc, die voor hem nog heel wat geheimen heeft. Meestal zitten ze net aan tafel en durf ik al eens een stukje worst of kaas meepikken voor ik terug naar huis keer. Deze keer aten ze echter spruitjespuree. Sinds kindsbeen af heb ik een hekel aan spruitjes. Ook een schande ik weet het. Tenslotte zijn spruitjes een van onze nationale trotsen en bekend over de ganse wereld. Maar ik vind ze dus te bitter. Waarom ik die bewuste dag dan toch proefde.. Ik weet het niet. Maar ik kan u meegeven dat ik het mij niet beklaagt heb!
En raar maar waar, vandaag stond deze spruitjespuree bij ons op het menu. Twee spruitjeshaters aten een ganse pot spruitjespuree op.
Om maar te zeggen, dank u bomma!

INGREDIËNTEN:

1 kilogram aardappelen
600 gram spruitjes
Melk
1 ei
Boter
Peper
Zout
Nootmuskaat

Schil de aardappelen en snij ze in gelijke blokjes. Kook deze in gezouten water gaar.
Maak de spruitjes schoon. Doe de spruitjes nu in een pot met koud water en een scheutje melk. Laat tot net tegen het kookpunt komen en giet dan de spruitjes af. Doe de spruitjes terug in de pot en vul met koud gezouten water. Zet terug op het vuur en laat +/- 20 minuten koken of tot de spruitjes goed gaar zijn.

Stamp de gare aardappelen fijn en meng met boter, melk en een eitje tot je een smeuïge puree krijgt. Kruid al bij met peper, zout en nootmuskaat.

Giet de gare spruitjes af en doe terug in de pot.
Voeg een scheutje melk toe en plet de spruitjes met een vork. (Ik zou hiervoor geen pureestamper gebruiken of een passé vité, want dan komt er te veel vocht in je puree.) Prak tot de spruitjes een puree vormen, doe er een klontje boter bij en stoof aan op een zacht vuurtje.
Voeg nu de aardappelpuree en de spruitjespuree samen. Goed mengen, proeven en eventueel bijkruiden met peper, zout en nootmuskaat.

2 Reacties to “Spruitjespuree”

  1. pien 11/10/2013 bij 17:06 #

    Hay hay,

    Ik was op zoek naar spruitjespuree zonder aardappels. De stampot ken ik. Een tip, probeer het eens met shoarma vlees er doorheen. De jus van de shoarma mee stampen.🙂 groetjes!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Feestkoken 29/11: varkenshaasje met duo van puree en een bladerdeegtaartje « Silkes Kookhoekje - 04/12/2009

    […] mijn gasten (jaja, ik heb het uitgerekend!) had nog nooit pastinaak gegeten! Het receptje voor de spruitjespuree kan je hier op mijn blogje terugvinden. Als extra’tje serveerde ik er een bladerdeeg taartje […]

Geef een reactie

