Krokodil goes curry

29 Nov

Af en toe wil een mens eens iets anders op zijn bord. Net om die reden ben ik een grote Delhaize-fan. Je vind er altijd wel iets speciaals om te serveren. Elke week neem ik een kijkje bij de exotische vleessoorten en af en toe laat ik me verleiden door een struisvogelsteakje of een impalafilet. Deze week lag er echter ook krokodil in de rayon. In een ver verleden at ik krokodilnuggets in Miami. Ik meende mij te herinneren dat er een erg kippige smaak aan de krokodilnuggets zat. Leuk om eens iets anders op tafel te zetten bedacht ik en zo keerde ik huiswaarts met een mooi stukje krokodilfilet.
Daarna kwam pas het besef dat ik geen idee heb hoe je krokodil klaarmaakt. Het internet bracht niet echt veel soelaas, want dik bezaait zijn de recepten voor krokodil ook niet en diegene die ik vond waren niet echt wat ik zocht.
Uiteindelijk ging ik voor een romige currysaus en aardappelgratin. De echtgenoot die voor het eerst krokodil op zijn bord kreeg at zijn buikje meer dan rond en vond het “zeker voor herhaling vatbaar”.
Maar waar ik al die jaren geleden krokodil naar kip vond smaken? Het blijft me een raadsel. Krokodil is redelijk “smaakloos” als je ze niet kruid en droog als je er geen sausje bij geeft.

Ingrediënten:Krokodilfilet (+/- 350 gram)

 

Olie
1 Sjalot fijngesneden
1 knoflookteentje

2 kardemonpeultjes
4 mosterzaadjes
1 spaanse rode peper fijngesneden
1 scheutje witte vermout
250 ml vette kookroom
Currypoeder naar smaak

Peper en zoutSnij de krokodilfilet in kleine reepjes. Kruid met peper en zout.
Verwarm de olie samen met een ongesneden knoflookteentje in een diepe pan of wok. Wanneer de olie goed warm is en de knoflook zijn geur begint af te geven haal je het knoflookteentje eruit.
Voeg nu de sjalot, de kardemonpeultjes en de mosterzaadjes toe. Bak tot de sjalot glazig is.
Voeg nu de krokodilreepjes en de fijngesneden spaanse peper toe. Roerbak tot het vlees gaar is.
Blus de pan nu met de witte vermout en laat het vocht weg koken.
Voeg nu de room toe en breng op smaak met currypoeder.
Laat doorkoken tot je een dikke romige saus hebt.
Proef en voeg eventueel nog extra peper, zout of currypoeder toe.

 

Eén reactie to “Krokodil goes curry”

  1. Stine 29/11/2009 bij 10:57 #

    Leuke tip, die probeer ik misschien eens uit (ben ook een Delhaize bezoeker)

    greets,

    Stine

Geef een reactie

