Feestkoken 29/11: dessertbordje

4 Dec

Ik ben een ijspersoon. Zelfs in putje winter wanneer het vriest buiten ben ik diegene die ijscoupes naar binnen werkt.
I love ice cream…. maar ik vind ijs niet echt een dessert om bij een lekker etentje te serveren.
Te makkelijk en weinig inspirerend.
Dus gooi ik het meestal over een andere boeg… deze keer ging ik voor een dessertbordje met als hoofdtoon chocolade en een tegenhanger.
Geinspireerd door Nigella’s Christmas serveerde ik de Eggnog Syllabub als tegenhanger van al dat zoets… en het sloeg in als een bom.
Waar de echtgenoot eerst een beetje vreemd keek omdat ik heel enthousiast met nootmuskaat aan de slag ging, smokkelde hij ’s avonds een eggnog syllabubje voor hem van de tafel.
De Syllabub was in het goede gezelschap van witte chocolademousse met cuarante y tres likeur en chocolademascarponemousse.
Een caloriebom, jazeker…. maar het maakte mijn gemis aan ijs toch een beetje goed.


Ingrediënten voor de syllabub:

1 ei
1 vanillestokje
65 gram suiker
4 eetlepels rum
400 ml room
nootmuskaat

Chocolademascarponemousse

200 gram donkere chocolade
150 gram mascarpone
2 eetlepels poedersuiker
2 eiwitten opgeklopt

Witte chocolademousse

200 gram witte chocolade
scheutje melk
scheutje cuarenta y tres
1/2de gelatineblaadje
3 eiwitten
170 ml room

Eggnog Syllabub

Neem een grote kom meng hierin het ei, het merg van de vanillestok, de suiker en de rum. Strooi hierover redelijk veel vers gemalen nootmuskaat. Klop dit op met een mixer tot het ongeveer in volume verdubbelt is.
Klop de room apart stijf.
Spatel deze nu voorzichtig onder het eimengsel.
Doe het mengsel in kleine kommetjes en zet in de koelkast om op te stijven.
Vlak voor het serveren maal je er nog wat verse nootmuskaat over.

Chocolademascarponemousse

Smelt de chocolade au bain marie.
Klop ondertussen de mascarpone los met de poedersuiker en klop de eiwitten tot sneeuw.
Voeg nu de gesmolten chocolade bij het mascarponemengsel en klop goed door elkaar.
(Meestal voeg ik er op dit moment een klein scheutje amaretto aan toe. Maar omdat dit dan zou betekenen dat alle drie mijn desserts alcohol bevatten, liet ik dit achterwege.)
Spatel nu de opgeklopte eiwitten onder het mengsel. Verdeel in glaasjes en laat opstijven in de koelkast.

Witte chocolademousse

Smelt de chocolade au bain marie met een scheutje melk en een flinke scheut cuarenta y tres.
In tegenstelling tot donkere chocolade smelt witte chocolade moeilijk en wordt dit een kleverige massa.
Als de chocolade gesmolten is voeg je hierbij het geweekte gelatineblaadje en klop je goed door.
Laat de chocolade nu een beetje afkoelen en klop ondertussen de eiwitten tot sneeuw.
Als de chocolade voldoende is afgekoeld spatel je er voorzichtig de eiwitten onder.
Klop nu de room stijf en spatel deze ook voorzichtig onder de chocolade.
Verdeel in glaasjes en laat opstijven in de koelkast.

Het recept voor eggnog Syllabub komt uit het kookboek
 Nigella christmas van Nigella Lawson.
Het recept werd door mij bewerkt. 
Zowel qua hoeveel ingrediënten als qua werkwijze.


 

2 Reacties to “Feestkoken 29/11: dessertbordje”

  1. christa 30/12/2011 bij 14:57 #

    Hey Alice, deze keer ziet mijn witte chocolademousse er schitterend uit!
    Een beetje laten afkoelen en heb hem eerst bij de room gedaan en daarna bij het eiwit.
    Resultaat een mooi schuimende massa die nu lekker aan het opstijven is.
    Da’s voor mijn dessertje voormorgenavond; ying yang van witte en bruine chocolade. T is de bedoeling dat ze samen in een potje gaan en er een beetje als hetying yangteken gaan uitzien, maar of dat zal lukken dat is misschien iets te ver gegrepen! In elk geval k zal het niet aan mijn hart laten komen!
    Prettig oudejaar gewenst!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kerstideetjes « Silkes Kookhoekje - 16/12/2011

    […] Eierpunch syllabub Mojitokaastaart Tobleronemousse Tobleronekaastaart Mini pavlova Bosbessen meringuetaart […]

Geef een reactie

