Kerst rocky road

8 Dec

Zoals in de vorige post al gezegd…. Nigella Christmas inspireert me om de keuken in te duiken en allerlei lekkere dingen op tafel te zetten.
Ik zag dit receptje voor rocky road vorig jaar al in de kerstaflevering en zat toen te watertanden voor het scherm.
Rocky Road is een typisch amerikaans “snoepje”, maar wordt ook veel gegeten in Australië en England. In elk land is de samenstelling een beetje anders. In Amerika wordt het vooral geserveerd in ijsjes en zo leerde ik het ook kennen. Deze kerstversie van Nigella heeft echter alles waar ik dol op ben: chocolade, amaretti koekjes en kersen!
In het orginele recept gebruikt Nigella Golden Syrup, na een lange zoektocht door winkels in België en Nederland besloot ik dit te vervangen door kandijsiroop. Het resultaat is heerlijk!

Ingrediënten:

250 gram donkere chocolade
150 gram melk chocolade
175 gram roomboter
4 eetlepels lichte kandijsiroop
200 gram amaretti koekjes
150 gram pistachenootjes ( Volgens het orginele recept moeten dit Braziliaanse noten zijn.)
150 gram gekonfijte kersen
125 gram mini marshmellows
Poedersuiker

 

Hak de chocolade in kleinere stukken en smelt deze au bain marie samen met de kandijsiroop en de boter op een middelhoog vuur.

Doe de amaretti koekjes in een diepvrieszakje en sla deze fijn met een deegrol. De koekjes moeten niet volledig verpulverd zijn. Een mix van grote en kleine stukken zorgt voor een lekkere crunch in de chocolade.

Doe nu de nootjes in een diepvrieszakje en sla hier ook op met de deegrol tot de nootjes in kleine stukjes verpulverd zijn.

Als de chocolade gesmolten is neem je hem van het vuur en voeg je de koekjes, de noten, de mini marshmellows en de kersen toe. Schep dit goed om zodat alles een chocoladelaagje heeft.

Beleg een vierkante bakvorm met bakpapier en stort hierin het chocolademengsel uit. Verdeel dit egaal over de bakvorm. (Ik gebruikte twee kleine bakvormen, maar het mengsel is bestemt voor een bakvorm van ongeveer 30 cm op 25 cm.)

Zet de bakvorm nu in de ijskast om stevig te worden. Dit duurt ongeveer +/- 3 uur. Snij daarna de chocolade in gelijke stukken. Vorm hiermee een stapel en bestrooi met poedersuiker.

Ik maakte ook een lading voor mijn werk en kan dus bevestigen dat de rocky road een week goed blijft in de ijskast! Doe er pas last minute de poedersuiker op!

Het recept voor Kerst Rocky road komt uit het kookboek Nigella Christmas.
Het recept werd door mij bewerkt qua ingrediënten. 

4 Reacties to “Kerst rocky road”

  1. Veerle Nijs 03/02/2010 bij 22:03 #

    Hallo,

    Ik had dit ook gezien op TV en wou het maken, maar nu vind ik nergens amaretti! Waar heb jij die gekocht? Heb gekeken bij de koekjes in de Delhaize, maar vond ze niet! Kunnen ze eventueel vervangen worden door macarons denk je? Heb nog nooit amaretti gegeten, dus ja..😉 Wil het vrijdag maken, dus HELP!😉

    Groetjes,
    Veerle.

  2. Silke 08/02/2010 bij 08:33 #

    Hej Veerle,

    Sorry voor de late reactie maar ik ben net terug van vakantie.
    Buiten de feestdagen vind je amaretti biscuits absoluut niet bij Delhaize. Ik koop ze in delicatessewinkels en italiaanse speciaalzaken.
    Ik zou ze zeker niet vervangendoor macarons. De smaak is helemaal anders en ook de textuur.
    Ik zou indien je echt geen amaretti biscuits vind de gewone rocky road maken en niet deze feesteditie.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Nieuwjaarsmenu « Silkes Kookhoekje - 02/01/2010

    […] ROCKY ROAD […]

  2. Kerstideetjes « Silkes Kookhoekje - 16/12/2011

    […] – kruidencake Kerst rocky road Minced pies Share this:DelenFacebookVind ik leuk:LikeWees de eerste om post te […]

Geef een reactie

