Sinterklaas kapoentje… gevulde speculaas in mijn schoentje.

10 Dec

We hebben nog geen kinderen en vieren sinterklaas dus eigenlijk niet.
Maar sinds ik vorig jaar het kookboek “De smaak van December” kocht, kriebelde het toch al een tijdje om eens aan de slag te gaan met speculaaskruiden.
Toen wist ik nog niet wat voor een mission impossible ik me op de hals haalde. Geen speculaaskruiden te vinden bij Delhaize, colruyt, Aveve of GB. Enkel kant en klare mixen voor speculaas en laat dat nu net zijn wat ik niet wil.
Ook Nederland bracht geen heil voor mijn probleem. Want daar waren de speculaaskruiden “net uitverkocht”.
En toen opeens… 5 december in het rek van de delhaize… opeens toch speculaaskruiden.
Dolgelukkig sloeg ik dan maar onmiddelijk aan het bakken. Ik ging voor gevulde speculaasjes.
En ik ben er trots op. De echtgenoot bestempelde ze als ” hier moet ik even voor gaan zitten want dit is LEKKER!!!” En mijn mama zei: “Die zijn beter dan in de winkel!”
Zoals gewoonlijk paste ik het recept hier en daar een beetje aan, maar inderdaad ze waren lekker!

Ingrediënten:
500 gram bloem
2 theelepels bakpoeder
250 gram donker bruine bastertsuiker
2 el speculaaskruiden
4 eetlepels volle melk
2 eetlepels manderijnsap
250 gram roomboter
300 gram amandelspijs
1 theelepel manderijnzest
1/2 eidooier losgeklopt
1 eetlepel melk

Zeef de bloem, het bakpoeder, de bruine suiker, een mespuntje zout en de speculaaskruiden boven een grote kom.
Roer de ingrediënten door elkaar, zodat je een soort bruine bloem krijgt.
Schenk hierbij de melk en het mandarijnsap.
Verdeel de boter  in kleine blokjes over de bloem.
Meng dit nu goed met je handen door elkaar tot dit een glad samenhangend deeg wordt.
Geen paniek dit kan wel eventjes duren. Indien het deeg toch niet samenhangend wordt kan je kleine scheutjes melk toevoegen. Ik moest dit een keertje doen, maar dit hangt af van de vochtigheid van je bloem.
Rol het deeg nu in een mooi bol en zet dit afgedekt een uurtje in de koelkast om op te stijven.

Meng de amandelspijs met het halve eiggeel en de melk. Meng dit goed onder elkaar.
Zodat je ook hier een redelijk stevige brij krijgt.

Haal het deeg nu uit de koelkast en ga hiermee aan de slag.
Ik rolde het deeg uit tussen twee sylliconen  matjes, maar dit kan ook prima tussen twee vellen bakpapier.
De gewenste dikte is tussen de 3 en de milimeter.
Steek hieruit rondjes (of welke vorm je ook wil).
Beleg een rondje met wat amandelspijs en leg hier het andere deegrondje bovenop.
Duw de naadjes goed dicht.
Ikzelf drukte met een koekjesuitsteker een vormpje in mijn rondje, zodat het er een beetje feestelijker uitzag.
Herhaal dit proces tot het deeg op is.
Smeer de speculaasjes in met wat losgeklopt eigeel en laat de speculaas nu  ongeveer 20 à 25 minuten bakken in een oven van 180 graden.

Het recept voor gevulde speculaas komt uit het kookboek De smaak van December van Albert Heijn.
Het recept werd door mij bewerkt qua ingrediënten en werkwijze.

Eén reactie to “Sinterklaas kapoentje… gevulde speculaas in mijn schoentje.”

  1. Tine 10/12/2009 bij 22:40 #

    Via Coolinary hier terechtgekomen, ziet er op het eerste zicht een heel leuke blog uit! Speculaaskruiden koop ik meestal bij Dille & Kamille, misschien heb je ook wel één bij jullie in de buurt.
    Tine

Geef een reactie

