Foodblog event: Tom Ka Gai

14 Dec

Deze keer brengt Alberto van Lekker Hapje ons in de verleiding om in de potten te roeren. En dat doen we deze keer erg letterlijk want de uitdaging van deze maand? Lepel is voor soep… Soep dus. En laat dat dus net een thema zijn waarop ik ongeveer honderden blogpost zou kunnen mee schrijven, want let’s face it… Ik ben getrouwd met een soepboer (voor de nederlanders onder jullie… iemand die graag soep eet.)
Waarom ik koos voor deze Tom Ka Gai? Wel omdat ik ze in dit seizoen van feestvreugde erg veel durf te maken. Tussen het kerstfeest bij oma en het cocktailfeestje bij vrienden in, spring je ook nog binnen bij tante voor een stukje taart. Die paar verdwaalde dagen tussen kerst en nieuw waarop je geen feestje met overdreven grote maaltijden hebt gepland schreeuwt mijn lichaam enkel en alleen naar SOULFOOD! En deze thaise soep heeft het allemaal. Genoeg warmte om me te verwarmen. Genoeg zuurte om me terug op de been te helpen na iets te veel glaasjes champagne. Genoeg zoet om me te verzadigen en toch licht genoeg om mijn overbelaste maag plezier te doen.

Ingrediënten
1,5 liter kippenbouillon
2 kippenfilets
1 takje citroengras
4 kaffirlimoenblaadjes
250 gram shii take champignons
1 stuk gerapste gember (ongeveer een duim groot)
3 verse chilipepers
300 ml kokosnootmelk
2 theelepels limoensap
2 theelepels vissaus
2 theelepel bruine suiker
sambal oelek
verse koriander
verse basilicum
lenteuitjes
gekookte glasnoodels

Snij het citroengras in drie gelijke delen en plet dit een beetje met je mes.
Giet de kippenbouillon in een grote soeppot en breng dit aan de kook samen met de kip (die je in blokjes hebt gesneden), de champignons (die je in schijfjes hebt gesneden), het citroengras , de chilipepers (die je hebt ontdaan van hun zaadjes en in grove stukken hebt gehakt) en de kaffir limoenblaadjes.  Laat dit ongeveer 5 tot 10 minuten koken op een hoog vuur.
Zeef de soep nu en giet de bouillon terug in de pot. Haal de champignons en de kip uit de zeef en voeg deze ook terug toe. (Enkel het citroengras, de blaadjes en de pepers blijven nu over, deze mag je weggooien.)
Zet de bouillon op een klein vuurtje en voeg de gember, de kokosnootmelk, de vissaus en de suiker toe. Roer goed door en laat zachtjes opkoken voor ongeveer 2 minuten.
Haal de soep nu van het vuur en voeg het limoensap toe.
Proef nu van de soep en ga aan de slag met smaken. Wil je een beetje meer zout? Voeg meer vissaus toe. Wil je een beetje meer zuur? Voeg wat extra limoensap toe. Vind je de soep te zuur? Voeg dan wat extra kokosnootmelk toe. Wil je het wat zoeter, doe er dan voorzichtig een beetje meer suiker bij.
Ik voeg er een beetje sambal oelek bij. ( Ja ik weet dat echte thai nu op mij gaan schieten, maar ik wil een beetje extra pit in dit soepje!)
Als de soep volledig naar je smaak is schep ze dan uit in diepe kommen. Leg de gekookte glasnoodels in de soep en werk af met fijngesneden koriander, basilicum en lenteuitjes.

Smakelijk!

2 Reacties to “Foodblog event: Tom Ka Gai”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tweets that mention Foodblog event: Tom Ka Gai « Silkes Kookhoekje -- Topsy.com - 14/12/2009

    […] This post was mentioned on Twitter by etenbloggers, Lekker Hapje. Lekker Hapje said: #foodblogevent op de Thaise toer: Tom Ka Gai https://silkeskookhoekje.wordpress.com/2009/12/14/foodblog-event-tom-ka-gai/ […]

  2. Overzicht Food Blog Event december ‘09 » Lekker Hapje - 08/01/2010

    […] Voor Silke was het thema gelukkig wel op het lijf geschreven. Ze bracht ons vanuit haar kookhoekje in Oosterse sferen met haar Tom Ka Gai, een pittige Thaise kippensoep. […]

Geef een reactie

