Minced pies

22 Dec

Er zijn een aantal dingen die ik standaard met kerst link wat betreft eten en een van die dingen zijn minced pies.
Voor diegene die hier nog nooit van hebben gehoord even een verduidelijking volgens wikipedia: “A mince pie (sometimes also mincedminced meat, or mincemeat pie) is a British festive sweet pastry, traditionally consumed during the Christmas and New Yearperiod.
Bij mij hebben minced pies voor zolang ik me kan herinneren deel uitgemaakt van het hele kerstgebeuren.
In de goede oude tijden toen er in Antwerpen City nog een Marks and spencer was kochten we ze daar, samen met enkele flessen flavoured water waar we ook dol op waren. Jammer genoeg veranderen de tijden en verdween Marks and Spencer uit West Europa en vielen we dus enige tijd zonder minced pies. En kerst was nooit nog echt kerst zonder onze minced pies.
Gelukkig bracht een goede ziel ze al wel eens mee vanuit Londen en sinds enkele jaren bestel ik ze gewoon bij mijn britse online supermarkt. Maar de vraag bleef in mijn hoofd malen… hoe moeilijk kan het zijn om ze zelf te maken?
Niet moeilijk zo bleek? Voor het deeg liet ik me inspireren door het recept van BBC good food voor hun unbelievably easy minced pies. En ze waren ook echt unbelievably easy. Ik wijzigde het gerecht wel een beetje door er appelsienzeste bij te voegen. Geef toe de geur en de smaak van appelsien is toch heel erg kerstmis?
Voor de vulling  ging ik te raden bij mevrouw kerst zelf (althans in the UK) Delia Smits’s. Ik gebruikte haar recept voor de homemade christmas minced meat. En u moet mij geloven maar kerst was nog nooit zo mooi als toen ik in deze minced pies beet!

INGREDIENTEN VOOR HET MINCED MEAT:

450 gram appels ( ik gebruikte cox appels) in kleine blokjes gesneden met de schil er nog aan.
225 gram niervet  (Kan je vragen aan je slager!)
350 gram rozijnen
225 gram gedroogde sultana druiven
225 gram gekonfijte sinaasappelschil
350 gram bruine kandijsuiker
zest en sap van 2 appelsienen
zest en sap van 2 citroenen
50 gram amandelen in stukjes gehakt
4 theelepels mixed spices (dit is een mengsel van kaneel, nootmuskaat, allspice en gember)
–> kan vervangen worden door 1 theelepel kaneel, 1 theelepel nootmuskaat, 1 theelepel gember en 1 theelepel 4 kruidenpoeder van bij de toko.)
1/2 theelepel kaneel
6 eetlepels bruine rum

INGREDIENTEN VOOR HET MINCED PIE DEEGJE

225 gram koude boter in stukjes gesneden
350 gram bloem
100 gram lichtbruine suiker (aka kindjessuiker)
1/2 losgeklopt ei
zeste van 1 sinaasappel

Om het minced meat te maken voeg je alle ingrediënten met uitzondering van de rum samen in een grote kom e.
Je mengt de ingrediënten goed door elkaar. Bedek de kom nu met een propere keukenhanddoek  en zet een nachtje op een koele plek zodat alle smaken goed met elkaar kunnen mengen.
De volgende dag verwarm je de oven op 120 graden en bedek je de kom met zilverpapier. Plaats nu de kom voor 3 uurtjes in de oven.
Haal de kom nu uit de oven en schrik niet! Het minced meat zal er erg vettig uitzien. (Deze waarschuwing stond ook in het boek, maar toch schrok ik me rot toen ik het uit de oven haalde. Maar geen zorgen het komt helemaal goed!)
Laat het nu langzaam afkoelen en roer er elke 10 minuten eens stevig door. Je zal zien dat het vet begint op te lossen en de massa met elkaar zal binden! (Neen, echt waar!!!)
Als het minced meat bijna afgekoeld is voeg je de rum toe.
Hierna kan je het in gesterliseerde bokalen bewaren voor bijna één jaar, maar ik verkoos om het onmiddelijk te verwerken in minced pies!

Het deeg is zo mogelijk nog makkelijker te maken.
Voeg de klontjes boter samen met de boter, de suiker en een klein beetje zout in je keukenrobot en laat dit mengen tot een stevig deeg. (Met de gewone mixer lukt dit ook, maar duurt het iets langer.)
Voeg nu de sinaasappelzeste toe en laat alles nog eens goed door elkaar mengen.
Stort het deeg nu uit en voeg het halve ei toe. Kneed nu goed met je handen.
Het deeg zal vrij kleverig lijken, maar dit is prima zo!
Rol het deeg op en leg het voor ongeveer een uurtje in de ijskast.

Haal het deeg uit de ijskast en vul er een minimuffin vorm mee.
Schep de taartjes vol minced meat en bedek het taartje.
Ik bedekte het taartje met uitgestoken sterretjes van het deeg, lekker feestelijk! Maar een echte minced pie is volledig bedekt!
Bestruik de taartjes met wat losgeslagen ei en zet ze voor 16 minuten in een voorverwarmde oven van 160 graden.
Laat de taartjes een beetje afkoelen en bestrooi ze met poedersuiker.

Tip: Zonder de poedersuiker kunnen de minced pies ingevroren worden voor ongeveer een maandje.

6 Reacties to “Minced pies”

  1. Wendy 22/12/2009 bij 12:30 #

    Mag ik weten wat je online britse suppermarkt is? Daar zou ik ook wel graag willen aankopen.

  2. Silke 22/12/2009 bij 15:26 #

    Hej Wendy,

    Ik doe al mijn britse aankopen bij The British Cornershop.
    Als je dit intikt bij google kom je er zo terecht!

  3. marije 10/12/2010 bij 14:27 #

    jij hebt mijn dag weer goed gemaakt!!
    ooh wat mis ik deze overheerlijke minced pies!
    maar als je ze bestelt, gaan ze dan niet stuk? ik kan mij herinneren toen ik ze in engeland kocht, ze snel breken

    • Silke 15/12/2010 bij 15:06 #

      Neen hoor, ze komen mooi ingepakt aan in hun doosjes.😀

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kerstmenu 2009 » Lekker Hapje - 23/12/2009

    […] Silkes kookhoekje vinden we minced pies en een vanille cake in de vorm van een […]

  2. Kerstideetjes « Silkes Kookhoekje - 16/12/2011

    […] – kruidencake Kerst rocky road Minced pies Share this:DelenFacebookVind ik leuk:LikeWees de eerste om post te […]

Geef een reactie

