Vanille cake à la Nigella

22 Dec

 

Vermits ik nog steeds hoop dat de kerstman op een goede dag zijn slee voor mijn deur parkeert en mij vraagt om mee te komen naar de noordpool, alwaar ik de elfjes mag voorzien van hapjes en drankjes, blijf ik hardnekkig bakken in kerstsfeer. Stollen, koekjes en minced pies passeerde de revue al, dus werd het hoog tijd voor een cake.
Vanaf het eerste moment dat ik deze cake zag in Nigella Christmas was ik zwaar verliefd. Ik beken dat de liefde voornamelijk ontsproot aan de prachtige bakvorm waarin Nigella deze cake bakte, maar toch een cake waarvan de hoofdbestandelen eieren en yoghurt zijn klinkt sowiso overheerlijk.
Mannetjelief heeft ondertussen hemel en aarde bewogen, maar de prachtige bakvorm waarin Nigella deze cake bakte ligt wel met een grote rode strik onder onze kerstboom. Dit betekende wel dat ik hem nog niet mocht gebruiken, maar zelfs in mijn oude kerstboom bakvorm steelde hij nogsteeds de show!

INGREDIENTEN:

225 gram zachte boter type solo
300 gram kristalsuiker
6 eieren
350 gram bloem
1/2 theelepel bicarbonaat
250 gram yoghurt
1 flesje vanille essence
2 theelepels kaneelpoeder
1 theelepel gemberpoeder
poedersuiker

Indien je beschikt over een keukenrobot kan je alle ingrediënten behalve de poedersuiker laten mengen door de keukenrobot. Ik verkoos echter om deze keer aan de slag te gaan met een handmixer… the good old days!
Meng de boter en de suiker in een grote kom door elkaar met de kneedhaken van de mixer. De boter moet de suiker goed opnemen en vooral luchtig worden.
Doe er nu voorzichtig de eieren bij. 1 eitje per keer en dit samen met 1 eetlepel bloem. Mixen en daarna terug een eitje en bloem. Tot alle eitjes en de bloem op zijn.
De overblijvende bloem voeg je op het laatste toe en meng je goed onder het geheel.
Voeg nu de yoghurt en het vanilleextract toe. Ik gebruikte hiervoor de klophaken van mijn mixer, vermits alles goed gemengd moet zijn.
Goed mixen zodat je een samenhangende, vloeibare massa krijgt.
Voeg nu het kaneel en gemberpoeder toe. Nog eens goed doormixen zodat de kruiden goed werden opgenomen.
Vet de bakvorm voldoende in en giet het deeg in de bakvorm.
Plaats de cake in een voorverwarmde oven op 180 graden voor +/- 45 minuten.
Indien de cake te snel kleurt, kan je hem best eventjes afdekken met een zilverpapiertje.
Prik na 45 minuten eens in de cake om te zien of hij gaar is. Als het mes er netjes uitkomt, kan de cake uit de oven. Indien niet, verleng de baktijd dan telkens met 5 minuten.

Haal de cake uit de oven en laat hem ongeveer 15 minuten afkoelen in zijn vorm.
Hierna haal je hem uit de bakvorm en laat je hem verder afkoelen op een roostertje.
Opgelet, misschien moet je de cake eerst voorzichtig een beetje losduwen. Bij mij zat hij behoorlijk vastgekleefd aan de bakvorm. Wees voorzichtig dat hij niet breekt!

Na het afkoelen geef je hem een feestelijk laagje poedersuiker en voor wie wenst wat eetbaar glitterpoeder!

3 Reacties to “Vanille cake à la Nigella”

  1. Pary Püsta 03/02/2011 bij 20:33 #

    An sich eine geniale Sache, ich bin mir aber unsicher, ob dies auch auf Dauer machbar sein wird.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Nieuwjaarsmenu « Silkes Kookhoekje - 02/01/2010

    […] VANILLECAKE à LA NIGELLA […]

  2. Kerstideetjes « Silkes Kookhoekje - 16/12/2011

    […] Vanille – kruidencake Kerst rocky road Minced pies Share this:DelenFacebookVind ik leuk:LikeWees de eerste om post te waarderen. […]

Geef een reactie

