Chinese tomatensoep

5 Jan

De echtgenoot en ik zijn op vele vlakken een perfect match, maar op het vlak van chinees zijn we het eigenlijk amper eens.
Om de zoveel tijd offert hij zich op en gaan we eens lekker naar de chinees, maar dan eet hij met lange tanden en heeft hij na twee happen “genoeg.”
Ik vind het een beetje vreemd want als we samen naar de chinese wijk in Antwerpen inkopen gaan doen laden we onze mandjes goed vol en smult hij van alles wat ik daarna op tafel zet. Volgens hem is dit niet hetzelfde en smaak mijn eten veel lekkerder dan dat van de afhaalchinees?
Dit receptje stak al een tijdje in mijn receptjesmap en ik kan onmogelijk nog achterhalen waar het vandaan komt… maar het moet gezegd, deze soep is even lekker (volgens de echtgenoot veeeeeeeeeeeeeeel lekkerder) dan de soep van het chinese restaurant en vooral supersimpel om te maken.
Na de lovende woorden van Michaël bestelde mijn ouders ook alvast een pot voor dit weekend. Als dit zo verder gaat heb ik voor dat ik hetzelf weet een take away restaurant in mijn keuken.

INGREDIËNTEN:

1 liter water
1 liter tomatensap
2 kipfilets in kleine dobbelsteentjes gesneden
2 kippenbouillonblokjes
1 gesnipperde ui
2 hele teentjes knoflook
1 blikje tomatenpuree
6 eetlepels kristalsuiker
4 eetlepels soyasaus
2 eetlepels rijstazijn
1 theelepel sambal oelek
1 theelepel gemberpoeder
1 theelepel citroengaspoeder
2 eetlepels maizena
Een beetje Mihoen
Vulling naar smaak: ik gebruikte bambooscheuten, waterkastanjes en staafjes wortel.

Verwarm een beetje boter in een kookpot en stoof hierin de ui glazig.
Voeg nu de kippenbobbelsteentjes toe en bak deze tot ze een mooi bruin kleurtje hebben en je kookpot een beetje bruin aanbaksel heeft.
Voeg nu de knoflookteentjes toe en blus dit af met water.
Voeg nu de bouillonblokjes toe en de tomatenpuree.
Roer goed door en laat dit ongeveer 30 minuten koken.
Giet de soep nu door een zeefje en hou de kip en de ui apart.
De knoflookteentjes mag je weggooien.
Doe het vocht terug in de pot en voeg hierbij het tomatensap.
Roer goed door en breng aan de kook.
Maak nu in een ander potje een mengseltje van  de suiker, de soyasaus, de rijstazijn, de sambal oelek en het gemberpoeder en citroengraspoeder.
Wanneer de soep kookt voeg je dit mengsel toe en roer je goed door zodat de suiker volledig oplost.
Meng nu de maizena met wat water en roer tot er geen klontertjes meer zijn.
Voeg dit toe aan de soep en laat eventjes opkoken zodat de soep verder kan binden.
Voeg nu de mie en eventueel garnituren toe aan de soep.
Laat de soep nog eventjes pruttelen tot de mie gaar is.
Vlak voor het serveren voeg je de kip terug toe zodat deze nog even mee kan doorwarmen.

3 Reacties to “Chinese tomatensoep”

  1. jolanda de knegt 04/09/2010 bij 19:36 #

    Ik heb vandaag de Chinese tomatensoep gemaakt en het smaakte echt super.
    Er werd direct al om het recept gevraagd door onze vrienden.
    Bedankt voor al die mooie recepten.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Chinese tomatensoep | Carmil Restaurants - 06/01/2010

    […] Chinese tomatensoep « Silkes Kookhoekje. Deel deze post: […]

  2. Het beste van Silkes kookhoekje in 2010 deel 1 « Silkes Kookhoekje - 31/12/2010

    […] 4. Chinese tomatensoep […]

Geef een reactie

