Amaretto – Mascarponecake

10 Jan

Ik ben eigenlijk heel erg trots op deze cake. Want het is de allereerste cake die ik zelf heb gemaakt die niet ergens op gebaseerd was.
Vermits bakken niet mijn sterkste kant is, maar ik wel heel graag bak zoek ik altijd receptjes op en die maak ik dan na.
Soms pas ik hier en daar wel eens iets aan, maar de basis van het gebak is steeds recept-gebonden.
Maandag kwam ik echter thuis van de eerste werkdag na een deugddoende vakantie en ik voelde me zo rot dat ik “troostfood” moest hebben. De dag was vreselijk geweest, veel roepende mensen en ongelooflijk veel post te verwerken. Dus het enige wat ik eigenlijk wou was met een dampende kop thee en een lekker stuk cake de bank op kruipen en gerust gelaten worden.
In de koelkast lag nog een pakje mascarpone van nieuwjaar dat eind deze week de verste datum zou overschrijden en mascarpone is wat ik noem “troost-food”. Heerlijk romig met toch een stevige smaak.
Wat ik verder zeker nog wou was Amaretto. Niet dat mijn werk mij aanzet tot het drinken van alcohol, maar mascarpone en amaretto zijn goede vriendjes van elkaar en ook ik geniet van tijd tot tijd van een lekker glaasje met enkele ijsblokjes. Op weg naar de keuken vond ik ook nog een verdwaalde bloedappelsien, die naar mijn mening ook nog wel in het recept kon verwerkt worden. Een beetje een italiaanse cake dus!
‘S avonds in de zetel met de echtgenoot en de hond vergat ik dan ook onmiddelijk alle ellende!

INGREDIENTEN:
225 gram zachte boter type solo
300 gram kristalsuiker
5 eieren
350 gram bloem
2 theelepels bicarbonaat
250 gram mascarpone
80 ml amaretto
Het sap van 1 bloedappelsien
De zeste van 1 bloedappelsien

Het was maandagavond dus had ik geen zin om met allerlei matrialen in de weer te gaan. Ik mengde mijn ingrediënten dan ook gewoon samen met mijn keukenrobotje. Maar voor mensen met meer tijd en meer zin en zonder keukenrobot kan het ook prima met een handmixer!

Meng de boter en de suiker in de keukenrobot tot een samenhangende massa.
Voeg er nu de eieren, de bicarbonaat en de bloem bij. Dit mag allemaal tegelijkertijd. Draai daarna de keukenrobot naar maximale stand en laat enkele minuten goed doorkloppen zodathet mengsel luchtig wordt.
Voeg hierbij de mascarpone. Laat weer goed doorkloppen. Het luchtige van de cake is erg belangrijk, vermits je redelijk zware ingredienten gebruikt en geen baksteen wil maken, natuurlijk.
Wanneer alles goed gemengt is voeg je er de amaretto aan toe. Het lijkt misschien erg veel amaretto, maar door het bakken verliest de likeur veel van zijn smaak.
Voeg nu het sap en de zeste van de bloedappelsien toe en laat nog eens goed doorkloppen.

Vet de bakvorm voldoende in en giet het deeg in de bakvorm.
Plaats de cake in een voorverwarmde oven op 175 graden.
In totaal stond de cake bij mij 1 uur en 15 minuten in de oven, maar dit is een beetje aftasten.
Na 45 minuten dekte ik de cake wel af met zilverpapier omdat hij niet te bruin zou worden.
De gaarheid van de cake test je zoals altijd met een mesje. Een schoon mesje betekent een gare cake!

Geef een reactie

