Boekweitpannenkoeken voor lichtmis

28 Jan

Maria Lichtmis komt eraan en dat betekent pannenkoekentijd. Vermits de echtgenoot en ik niet praktiserend christelijk zijn wist ik eigenlijk tot daarnet niet wat het eigenlijke christelijke feest betekende, enkel dat we pannenkoeken eten en dat dit met het Keltische feest Imbolc te maken heeft.. Maar ik vond het dus wel gepast om toch even mee te geven waar Lichtmis nu eigenlijk ronddraait.Gelukkig is er het internet om mij mee op weg te helpen! Lichtmis blijkt de herdenking te zijn van Maria haar zuiveringsritueel dat ze 40 dagen na de geboorte van haar zoon Jezus moest ondergaan volgens de Joodse Wet. Wat ik wel wist was dat de pannenkoeken en dus kennelijk ook de christelijke feestdag afstamt van de Keltische feestdag Imbolc. Dankzij mijn dagen als wicca kan ik jullie zelf vertellen dat deze sabbat draait rond de vruchtbaarheid en de dagen die terug beginnen te lengen. De Kelten vierde dat weldra de aarde terug vruchtbaar zou zijn en ook de dieren terug zwanger zouden worden. Ze vlochten poppetjes en andere vruchtbaarheidssymbolen uit het graan dat het vorige jaar geoogst was en ze bakte ronde goudkleurige koeken. Het eten van deze koeken symboliseert de vruchtbare zon die we in ons opnemen en ons mee vullen. Er wordt gezegd dat wie pannenkoeken eet op deze dag een jaar lang rijk en gelukkig zal worden. En ja, wie wil daar nu geen kans op? En als het niet lukt… wel dan hebben we toch lekker pannenkoeken gegeten! Vermits ikzelf op vakantie ben de eerste week van februari kan ik dit receptje niet posten op lichtmis zelf (2 februari), maar ik wil jullie deze heerlijke boekweitpannenkoekjes toch ook niet schuldig blijven!

INGREDIËNTEN
250 gram boekweitmeel
250 gram zelfrijzend bakmeel
4 eieren
1 liter melk
2 eetlepels suiker (indien je zoete pannenkoeken wil maken.)

Zeef het boekweitmeel en het zelfrijzende bakmeel door een fijne zeef. Meng hierna met de melk en de eieren. Wanneer je een hartig deeg wil maken, voor bevoorbeeld pannenkoeken met spek, dan is het deeg klaar. Wanneer je gaat voor een zoet deeg voeg je nog twee eetlepels kristelsuiker toe en klop je dit goed door elkaar. Dek het deeg af en laat 15 minuten rusten. Verhit boter in een pan en giet een beetje deeg in de warme pan. Draai de pannenkoek pas om als het deeg bovenaan niet meer lopend is!

Eén reactie to “Boekweitpannenkoeken voor lichtmis”

  1. Sophie 09/02/2010 bij 15:07 #

    MMMMMM,…jouw boekweit pannenkoeken zien er erg lekker uit! Gezond ook!

Geef een reactie

