Karnemelkpannenkoeken

26 Feb

Op weekdagen ontbijten we allebei op het werk. We nemen wat cornflakes of brood mee en eten deze snel op tijdens het telefoneren en het papierwerk.
Maar op zondag maken we echt tijd om te ontbijten. Dan maken we zelfs koffie en vers sinaasappelsap! Ik probeer van ons zondagochtend ontbijt altijd iets speciaals te maken.
Net omdat we het door de week zo druk hebben, zorg ik ervoor dat zondagochtend echt een moment is om met ons gezinnetje door te brengen en lekker relaxed van te genieten.
Deze week maakte ik karnemelk pannenkoeken.
Pannenkoeken staan sowieso erg hoog in mijn lijstje van top tien dingen om te eten als ontbijt. Ik denk dat enkel spek nog lekkerder is. Om nog maar te zwijgen over pannenkoeken en spek samen op een bord… dan spreken we over ontbijthemel (en cholesterolhel)
De echtgenoot is echter al enige tijd ontevreden over mijn pannenkoeken. “Wanneer krijg ik eindelijk van die kleine, dikke pannenkoekjes zoals je ziet in Amerikaanse soaps?” zeurde hij steeds. En ja, ik moet toegeven zulke pannenkoekjes had ik nog nooit gemaakt. In België kennen we zulke pannenkoekjes eigenlijk ook niet. Wij eten grote, heel erg dunne pannenkoeken, ook wel crêpes genaamd.
Dus besloot ik hem te verwennen met een receptje dat al enkele jaren in mijn receptendoos stak. Ik verving de melk door karnemelk die ik nog had staan en het was in een woord heerlijk! De karnemelk zorgde voor extra zachtheid en tegelijkertijd zorgde ze ervoor dat de pannenkoekjes heerlijk afsmaakten.

INGREDIENTEN VOOR KARNEMELKPANNENKOEKEN

130 gram bloem
1 theelepel bakpoeder

¼ theelepel bicarbonaat
een snuifje zout
30 gram kristalsuiker
1 groot ei
240 ml karnemelk
40 gram ongezouten gesmolten boter
rozijnen
plantaardige olie
voor erbij: ik gebruikte maple syrup, maar je kan het serveren met wat je maar wil!

Meng de bloem, het bakpoeder, het bicarbonaat en het zout samen in de keukenrobot.
Klop in een kleine kom het ei, de karnemelk en de gesmolten boter samen los.
Voeg nu het eimengsel bij het bloemmengsel en mix het tot alles goed gemengd is.
Maak je geen zorgen als je deeg kleine klontertjes vertoont, dit komt door de karnemelk, maar wanneer je de pannenkoekjes bakt zullen de klontertjes verdwijnen.

Ik verdeel het deeg in twee en mengde de rozijntjes onder een deel van het deeg.
Warm een klein beetje olie op in een antikleefpan.
Voeg nu een eetlepel van het deeg toe aan de pan. Een eetlepel zou voldoende moeten zijn voor een kleine, dikke pannenkoek.
Ik bakte 4 pannenkoeken tegelijkertijd, maar alles hangt natuurlijk af van de grootte van je pan.
Als je aan het oppervlak van de pannenkoekjes kleine bubbeltjes begint te zien, is het tijd om ze om te draaien. De onderkant zou mooi hazelnootbruin moeten zijn. Laat de pannenkoekjes nog een 2 à 3 minuten bakken.

Leg de pannenkoekjes nu naast elkaar op een bord en serveer ze zoals ik met een scheutje maple syrup.
De aardse zoete smaak van de siroop past wonderwel bij de licht zurige smaak van de karnemelk.

Eén reactie to “Karnemelkpannenkoeken”

  1. Petra 21/10/2014 bij 13:35 #

    Denk ook eens aan pannenkoeken met kwark gemaakt. Heerlijk. Zoek maar op het internet.

Geef een reactie

