Groenten couscous met merguez

7 Mrt

In de beginjaren van onze relatie reisden de echtgenoot en ik veel naar Noord Afrika. We waren beiden betoverd door de woestijnen, de minaretten en het geroezemoes in de Souks. Ik denk nog steeds met een warm hart terug aan de avonden met een kopje verse muntthee en een waterpijp terwijl we naar de sterren keken. Ik heb sterren trouwens nooit helderder zien schijnen dan in de woestijn.
Maar niet enkel het landschap en de mensen intrigeerde ons, ik werd ook verliefd op de heerlijke keuken van de Magreb landen. Uren kon ik over de kruidenmarkten lopen, proeven, ruiken en gewoon simpelweg genieten.
Mijn keukenkasten zijn gevuld met aromatische kruiden en mengelingen die ik meebracht van mijn vakantie.

Wanneer ik een potje raz el hanout openschroef brengt me dat zo terug naar de hete namiddag in Kairouan waar ik het verschil leerde tussen al de verschillende kruidenmengelingen met dezelfde naam. Waar ik lachte met de verkoper die me vertelde “dat gember mijn man heet van liefde zou doen lopen”. Waar ik in de ogen van een gesluierde vrouw keek en besefte dat ogen een heel eigen verhaal vertellen.
In mijn boekenkast staan erg veel Marokkaanse, Tunesische en Egyptische kookboeken, maar deze couscous is een eigen creatie. Ik maak het al jaren, maar ik besefte pas gisteren dat ik het recept eigenlijk nog nooit heb opgeschreven. Voornamelijk omdat ik voor dit recept niets afmeet, maar ook omdat ik de ingrediënten af en toe een beetje aanpas. De ene keer voeg ik gedroogde abrikozen toe, dan laat ik de tomatenpuree achterwegen of ik vul het gerechtje aan met enkele raapjes.
Maar gisteren heb ik alles netjes afgewogen en opgeschreven om dit gerechtje vandaag met jullie te kunnen delen.
Ik serveer dit met couscous en merguez van de Marokkaanse slager in de buurt. Ze hebben een heerlijke koriandersmaak en zijn lekker pikant.

INGREDIENTEN

1 courgette in blokjes gesneden
1 rode paprika in blokjes gesneden
2 wortelen, in schijfje gesneden
1 zoete aardappel, in blokjes gesneden
1 blikje kikkererwten
1 ui fijngesneden
¼ theelepel zathar
½ theelepel komijnpoeder
¼ theelepel korianderzaadjes
¼ theelepel kaneelpoeder

1 theelepel paprikapoeder
½ theelepel korianderpoeder
3 eetlepels raz el hanout
½ theelepel harissa (Als je net als ik merguez gebruikt, dan heb je dit niet nodig, voeg dan gewoon een beetje van het braadvocht toe.)
handvol rozijnen
hondvol groene olijven
40 gram tomatenpuree
kippenbouillon

Neem een grote stoofpot en laat hierin olijfolie opwarmen.
Als de olie heet is voeg je de korianderzaadjes en de ui toe.
Laat stoven tot de uit glazig wordt.
Voeg dan de zoete aardappelen, de wortelschijfjes en de rode paprika toe. Laat dit eventjes stoven en scherp er daarna de tomatenpuree onder.
Voeg nu kippenbouillon toe. De groenten moeten net onder staan. Wees voorzichtig met het vocht, je wil niet eindigen met een soep! Het is beter later wat meer water toe te voegen moest het nodig zijn.
Voeg nu alle overblijvende kruiden toe en meng goed door elkaar.
Zet een deksel op de pot en laat dit voor ongeveer een kwartiertje koken.
Na een kwartiertje voeg je de courgette en de kikkererwten toe, het deksel terug op de pot en terug het vuur op voor nog eens 10 minuten.
Juist voor het serveren voeg je de rozijnen en de olijfjes toe. Laat ze even doorwarmen en serveer de groenten met wat couscous en gebakken worstjes.

Tip voor lekkere couscous: vervang het water waarmee je de couscous doet zwellen, door groentebouillon, zo krijg je veel meer smaak!

2 Reacties to “Groenten couscous met merguez”

  1. Piet 15/01/2012 bij 16:55 #

    Goed recept van couscous gevonden hier, had couscous gekocht maar wat doe je er mee dan, heb het veel gegeten in Frankrijk maar klaar maken is toch anders. Ga dit recept proberen ! Bedankt !

Trackbacks/Pingbacks

  1. Het beste van Silkes kookhoekje in 2010 deel 1 « Silkes Kookhoekje - 31/12/2010

    […] 7. Groentencouscous met merguez […]

Geef een reactie

