Appel Frangipane Rozijnen taart

10 Mrt

Een van mijn favoriete desserts is appelstrudel met vanille ijs en slagroom. Daar mag je me zelf ’s nachts voor wakker maken!
Nog iets waar ik volledig gek van ben is frangipane. Hier in België koop je bij de bakker “koffiekoeken”. Koffiekoeken zijn zoete broodjes die gevuld zijn met allerlei lekkers.. pudding, chocolade, rozijnen en ja, ook met frangipane.
Dus waarom breng ik al deze heerlijkheden niet samen in een dessert bedacht ik en deze overheerlijke appel frangipane rozijntaart.
Ik voelde me een heel klein beetje schuldig om zo een overdadig dessert op een luie zondagmiddag te eten zonder enige reden.
Het enige wat ik in mijn verdediging kan zeggen is dat de combinatie van smaken zo lekker is dat je het gewoon moet proberen.
De romige, zoete botersmaak van de korst, de knapperige appels, de heerlijke geur van frangipanne en dat begeleidt met heerlijk koud ijs en zachte opgeklopte room… Ik denk dat ik er onmiddellijk terug eentje ga bakken!

INGREDIENTEN VOOR DE TAARTBODEM
200 gram bloem
½ theelepel zout
1 eetlepel suiker
100 gram ongezouten boter
30 ml ijswater

INGREDIENTEN VOOR DE FRANGIPANE
125 gram suiker
125 gram ongezouten boter
2 grote eieren
125 gram amandelmeel
35 gram bloem
½ theelepel vanille essence

INGREDIENTEN VOOR DE TAART
4 tot 5 grote appels
30 gram suiker
20 gram gesmolten boter
handvol rozijnen

Het deeg dat ik voor deze taart gebruik is een paté brisee. Het is een van de makkelijkste taartdegen om te maken en zo makkelijk om uit te rollen op een licht ingebloemd werkblad.
Meng in de keukenrobot de bloem, het zout en de suiker samen. Voeg dan de boter toe en kneed dit tot je een korrelig deeg krijgt. Voeg dan traag het koude water toe. Het is erg belangrijk dat dit koud water is! Het deeg zou zich langzaam moeten binden tot een samenhangende bol die hard aanvoelt.
Neem het deeg uit de robot en bedek het met vershoudfolie. Leg het deeg voor minstens een uurtje in de ijskast. Zo kan de boter terug opstijven en krijgen de gluten de kans om hun werk te doen.

Na een uurtje neem je het deeg uit de koelkast en plaats je het op een licht ingebloemd oppervlak. Rol het deeg uit in een cirkel of vierkante vorm (afhankelijk van je taartvorm) en plaats het deeg in een taartvorm.

Nu wordt het tijd dat we de frangipane maken. Voeg in een kom de suiker en de boter samen en klop dit met een mixer tot een zalfachtige massa. Voeg daarna de Ieren en de vanille essence toe en klop dit allemaal onder elkaar tot het mengsel zacht en zonder brokjes is. Giet er dan uiteindelijk de amandelbloem en de gewone bloem bij tot je een romige pasta krijgt.
Goed de rozijntjes erin en schep dit goed onder elkaar.
Verdeel de frangipane nu egaal over de taartbodem, maar let erop dat je ongeveer 5 centimeter van de rand blijft.

Schil ondertussen de appelen, haal het klokhuis eruit en snij ze in schijfjes van ongeveer 1 centimeter dik. Bedek de frangipane met de appelschijfjes en leg deze in een spiraalvorm. Let er weer op dat je genoeg ruimte laat tussen de kant en de appels. Besmeer de appels u met de gesmolten boter en bestrooi ze met de suiker.

Schuif de taart in een voorverwarmde oven van 180 graden voor 25 tot 40 minuten. De appels zouden zacht moeten zijn, maar in geen geval vergaan zijn tot mousse en de korst moet goudbruin zijn met gekarameliseerde suiker.

Ik liet de taart een klein beetje afkoelen en serveerde het met wat vanille ijs en vers geklopte slagroom.

Eén reactie to “Appel Frangipane Rozijnen taart”

  1. junglefrog 11/03/2010 bij 00:35 #

    Ooo dat ziet er echt heerlijk uit!! Als we bij onze vrienden in Belgie zijn krijgen we ook altijd van die heerlijke “koffiekoeken”… Maar frangipane is toch wel een van mijn favorieten!

Geef een reactie

