Foodblog event Maart: Buffet

12 Mrt

Misschien herinnert u zich nog wel deze foto:

Ik postte ze tijdens de feestperiode en dit buffetje maakte onderdeel uit van mijn Nieuwjaarsmenu. Ik beloofde u toen ook de receptjes, maar tot op heden deelde ik geen enkel recept met u. Shame on me!

Maar toen koos Mangerie als thema voor het foodblog event “Buffeten” en toen dacht ik dus onmiddellijk aan mijn niet ingeloste belofte.
Met Nieuwjaar deden we gourmet en daar maak ik altijd een grote saladbar bij. Alles zelf gemaakt, want ik heb een grafhekel aan gekochte salades. Ik geef toe, het kost wat tijd. Aan dit ganse buffetje spendeerde ik ongeveer 4 uur werk alles bij elkaar, maar het resultaat mocht er zijn en de complimentjes vlogen me om de oren.
Zoals jullie op de foto kunnen zien serveerde ik alles in aluminium bakjes. Niet fotogeniek, niet mooi om te serveren, maar wel heerlijk makkelijk.
Voor ons nieuwjaarsfeestje stond ik dan ook twee dagen in de keuken, nog een extra dag om alles af te wassen zag ik echt niet zitten. Dus gemakshalve voor mezelf alle salades in aluminium bakjes. Lekker makkelijk als er wat overblijft, dekseltje erop en zo de frigo in. Is alles leeg (zoals bij mij het geval was) gooi je alles recht de vuilbak in. Zo wordt the day after toch nog een beetje gezellig.
Dus om Mangerie haar verjaardagsbuffet op te leuken, deel ik met jullie de drie bestscorende salades van het buffet!

INGREDIËNTEN ZOETZURE KOOL – WORTELSALADE
300 gram wortelen (fijngeraspt met de keukenrobot)
300 gram witte kool (fijngeraspt met de keukenrobot)
1 gesnipperde ui
1 dl azijn
1 dl zonnebloemolie
50 gram suiker
1 theelepel kurkuma
peper en zout naar smaak
1 koffielepel paprikapoeder
Peper en zout naar smaak


INGREDIËNTEN FRISSE ANANAS MANGOSALADE
1 ananas
1 rijpe mango
1 eetlepel geraspte gemberwortel
1 fijngesnipperd chilipepertje
3 eetlepels limoensap
3 lente-uitjes
1 eetlepel verse fijngehakte munt
peper en zout naar smaak

GRIEKSE PASTASALADE MET GEROOSTERDE GROENTEN
100 gram orzo pasta
100 gram geroosterde en gemarineerde paprika
100 gram geroosterde en gemarineerde courgettes
50 gram geroosterde en gemarineerde aubergines
1 dl olijfolie
5 cl witte wijnazijn
1 koffielepel komijnpoeder

ZOETZURE KOOL WORTELSALADE

Zet een klein steelpannetje op het vuur en meng hierin de azijn, suiker, peper, zout en kurkuma. Breng het geheel aan de kook. (Best niet boven gaan hangen met je gezicht, de azijn doet je ogen erg tranen.)
Wanneer het mengsel kookt draai je het vuur uit en laat je alles afkoelen naar kamertemperatuur.

Voeg nu in een grote kom de geraspte witte kool, wortelen, ui en de zonnebloemolie samen. Schep dit alles goed om en overgiet met de azijndressing.
Goed omscheppen en minstens 3 uur in de ijskast laten marineren, alvorens te serveren.

FRISSE ANANAS – MANGOSALADE

 

Schil de mango en snij het vruchtvlees in kleine vierkante blokjes. (Probeer het sap op te vangen in een kommetje.)
Ontdoe de ananas van zijn schil en snij ook dat vruchtvlees in kleine vierkante blokjes. (Probeer het sap op te vangen in hetzelfde kommetje.)
Meng nu de ananas en de mango goed door elkaar en overgiet met het sap.
Snij ondertussen de lente-uitjes in ringetjes en voeg deze bij het fruit.
Schep ook de fijngehakte munt, het limoensap, de gember en het chilipepertje toe.
Meng dit alles goed door elkaar en zet dit voor minstens 2 uur in de koelkast alvorens te serveren.

GRIEKSE PASTASALADE MET GEROOSTERDE GROENTEN

 

Je kan als je wenst, voor deze salade de groenten zelf roosteren en marineren. Ik maakte het mezelf makkelijk en kocht de overheerlijke gemarineerde groenten van de Italiaanse delicatessenwinkel in Antwerpen, maar je kan ook die van sacla gebruiken.

Kook de pasta volgens de instructies op het pakje gaar en spoel overvloedig met koud water.
Maak in een kommetje een dressing met de olijfolie, de witte wijnazijn, peper, zout, komijn en paprikapoeder.
Laat de gemarineerde groenten eventjes uitlekken en snij deze daarna in kleine blokjes.
Voeg nu de pasta, de groenten en de marinade samen en meng alles goed onder elkaar.
Laat dit ook weer minstens 2 uur rusten in de frigo alvorens op te dienen.

3 Reacties to “Foodblog event Maart: Buffet”

  1. Anzj 16/03/2010 bij 23:21 #

    Potverdikkie, met zo’n tafel als de jouwe hoef ik zelf niets meer te doen! Je geeft een heel nieuwe definitie aan het begrip “all out”.

  2. Anzj 02/04/2010 bij 23:40 #

    Bedankt voor je deelname aan het Foodblog-Event van maart! De samenvatting van deze maand is te lezen op: http://mangerie.blogspot.com/2010/03/foodblogevent-maart-2010.html

Trackbacks/Pingbacks

  1. Nieuwjaarsmenu « Silkes Kookhoekje - 12/03/2010

    […] MET PESTODRESSING AARDAPPELSLA MET ROOM / YOGHURTDRESSING ZOETZURE WITTE KOOL WORTEL SALADE KOMKOMMERSALADE ITALIAANSE TOMATENSALSA TABOULESALADE GRIEKSE PASTASALADE MET GEROOSTERDE GROENTEN […]

Geef een reactie

