Daring cooks: risotto

14 Mrt

Ik kan amper geloven dat dit al mijn derde daring cook uitdaging is die ik tot een goed einde breng. Elke keer hebben we geweldige hosts die de meest geweldige gerechten uitkiezen. In mijn drie uitdagingen reisde ik zelf een beetje de wereld rond, deze keer kwam ik in Italië terecht. Waar Eleanor van melbournefoodgeek en Jess van Jessthebaker ons uitdaagde om onze eigen bouillon en risotto te bereiden.
Risotto… ja zal het misschien niet geloven, maar ik at de allereerste keer risotto in het kleine restaurantje in Rome waar ik in mijn Daring Baker post over sprak.
Risotto maken we niet echt op regelmatige basis bij ons thuis, maar als we het doen, dan houden we ons meestal aan het klassieke recept met heerlijke parmezaansse kaas, droge witte wijn en romige boter! Soms zijn klassiekers gewoon het aller-lekkerste!
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit mijn eigen bouillon gemaakt en ik denk ook niet dat ik het nog gauw zal doen. Enerzijds vond ik de bouillon erg weinig smaak hebben (Ik steek de schuld op het schrale soepkippetje!), maar aan de andere kant heb ik ook geen tijd om drie uur lang te staan koken en enkel bouillon te hebben. Natuurlijk mag ik mijn twee handen kussen dat ik een fantastische slager heb die huisbereide bouillons verkoopt die barsten van de smaak. Maar ik vond het wel leuk om zelf een bouillon te maken (en de kip met een hakmes te lijf te gaan!)
Ik heb mezelf streng toegesproken en ben van de klassieke risotto afgestapt. Ik maakte voor deze uitdagign een courgette risotto, die ik serveerde met kippenfilet gevuld met buffelmozzarella en zongedroogde tomaatjes en gemarineerd in lavendelolie. In kookte wat donkere, zoete balsamico azijn in en gebruikte deze om de borden een beetje te decoreren. Maar mijn gasten vonden deze zoet-zure touch erg lekker in combinatie met de romige risotto. Missie geslaagd!

INGREDIENTEN VOOR DE BOUILLON

1 kip (+/- 1 kilo) in stukken gesneden
2 middelgrote uien, in groffe stukken gesneden
het wit van 1 prei, in groffe stukken gesneden
2 selderij stengels in groffe stukken gesneden
2 knoflookteentjes
1 kaneelstokje
1 eetlepel witte peperbolletjes
2 gedroogde laurierblaadjes
de schil van een halve citroen
¼ theelepel all Spice
Ik voegde nog een beetje gekochte bouillon toe.

INGREDIENTEN VOOR DE RISOTTO

60 ml olijfolie
1 kleine ui fijngesnipperd
400 gram risotto rijst
60 ml witte wijn
1 liter kippenbouillon
1 courgette
1 eetlepel witte balsamicoazijn met lavendelextract
gedroogde tijm
gedroogde oregano
50 gram ongezouten boter
60 gram parmezaanse kaas

De bouillon maken

Was de kip en de benen en plaats hen in een soeppot. Zet dit alles volledig onder water en breng aan de kook.
Wanneer er schuim op het water komt drijven, verwijder dit dan met een schuimspaan.
Wanneer het water begint te koken voeg je de groenten toe en breng je dit terug aan de kook.
Voeg daarna de rest van de ingrediënten toe en laat dit zonder deksel 1,5 uur koken.
Haal er de kip voorzichtig uit. (De kip kan je later nog gebruiken in bevoordeeld vol au vent, kippensoep, een noedelgerecht of een omelet.)
Laat de soep nu nog ongeveer een uurtje koken.
Giet de soep nu erg voorzichtig door een zeef. Hoe minder de groenten en de kleine beentjes bewegen hoe helderder je bouillon zal zijn.
De bouillon is nu klaar voor gebruik. Als het een beetje veel is, kan je altijd wat invriezen voor later gebruik.

Risotto maken

Warm de olie op in de pan en voeg de ui toe. Bak te ui glazig. (Indien je niet van uien houdt kan je deze weggooien nadat hij zijn smaak heeft afgeven. Ik hou echt wel van uien in risotto.)
Voeg nu de risotto rijst toe en roer alles goed om zodat elk graantje een laagje olie rond zich heeft. Laat dit eventjes bakken voor een paar minuutjes.

Graag wil ik er even op wijze hoe belangrijk het gebruik van goede risotto rijst is. Toen ik voor de eerste keer thuis risotto klaarmaakte gebruikte ik Mediterraneo rijst van Bosto. Het pakje zei dat deze rijst geschikt was voor paella en risotto. Geloof mij, het pakje loog! Deze keer gebruikte ik Arborio rijst van het Italiaanse merk Ezzaluna. Fantastische rijst en raad eens: nog goedkoper ook dan die verschrikkelijk Bosto rijst. Wacht eventjes… ik laat de beelden voor zich spreken!

Ondertussen heb je de rijst dus eventjes laten baken, dus nu wordt het tijd om de wijn toe te voegen. Laat de wijn eventjes opkoken tot hij volledig verdampt is.
Overgiet de rijst nu met de bouillon, zorg ervoor dat de rijst onder staat en dat er ongeveer een vingerdikte vocht op de rijst ligt. Roer af en toe door de risotto met een houten lepel en laat pruttelen tot al het vocht is opgenomen.
Herhaal dit, maar zorg ervoor dat je 100 ml bouillon overhoudt.

in tussentijd snij je de courgette in dobbelsteentjes en warm je een beetje olijfolie op in een pannetje.
Voeg de courgette bij de olie en kruid met grof zeezout, tijm en oregano.
Laat dit eventjes bakken en blus dan met de balsamico azijn.

Ik ben dol op balsamico azijn om eerlijk te zijn, maar deze heeft toch echt wel een speciaal plekje in mijn hart. Dit is witte balsamico azijn van Modena en het is geïnduceerd met lavendel. Wat zorgt voor een heel speciaal smakenpallet. Aan de ene kant de complexe mengeling van zoet en scherpte door de azijn en langst de andere kant de bitterzoetheid van de lavendel.

Nu terug naar de risotto! Voeg de courgette toe aan de rijst en roer goed om. Voeg dan de laatste 100 ml bouillon toe en 50 gram boter.
Roer tot alles goed is opgenomen.
Roer er nu de parmezaanse kaas door, zet een deksel op de pan en laat nog enkele minuutjes rusten.
De risotto moet er romig, blubberig en gaar uitzien en dan is hij klaar om te serveren!

2 Reacties to “Daring cooks: risotto”

  1. Simone 15/03/2010 bij 22:58 #

    Je bent niet de enige die de bouillon flauw vond.. Toch vreemd als je ervan uitgaat dat eigengemaakte bouillon eigenlijk lekkerder zou moeten smaken. Ik vind je risotto er wel heerlijk uit zien Silke!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Risotto met boschampignons « Silkes Kookhoekje - 22/01/2012

    […] om een goede soort risotto rijst te gebruiken. En als jullie me niet geloven dan kunnen jullie hier nog eens de foto zien van een de gelijkenis tussen een goede risotto rijstkorrel en de variant van […]

Geef een reactie

