Lentecupcakes: kokos all the way

18 Mrt

Aan deze cupcakes is een leuk verhaal verbonden met als hoofdrolspeler mijn franse buldog Yoda.
Mijn mannetje werkt om de week in het weekend en daarom gebruik ik mijn weekends dan ook om het huishoudelijke werk, het poetsen, het strijken en vooral experimenteren in mijn keukentje!
Zoals sommige onder jullie weten ben ik een paganist en vieren wij binnenkort op 20 maart Ostara. Op paaszondag komt mijn overigens katholieke familie steeds bij elkaar voor een uitgebreide brunch. Dit jaar organiseer ik de jaarlijkse brunch en het leek me dan ook ideaal om deze twee aan elkaar te koppelen. Het gaf me de mogelijk om al wat te oefenen voor de brunch en tezelfdertijd had ik vrolijke lente cupcakes voor ostara!
De ganse namiddag decoreerde ik mijn cupcakes met heerlijke mascarpone frosting en met superschattige suikeren schaapjes, mini chocolade eitjes en kleine kipjes.
De cupcakes waren ongelooflijk schattig en overheerlijk, al zeg ik het zelf. Ik was een erg trotse kok! Ik schikte mijn cakejes op een schaal en plaatste deze in het midden van de tafel, als een waar pronkstuk.
Wanneer de echtgenoot dan eindelijk thuis kwam van het werk gingen we eventjes naar achter en toen we even later terugkwamen…; wel laat ons zeggen dat er niet veel cupcakes meer waren.
Ons hondje zat in de hoek van de eetkamer met een groen gezichtje van alle frosting en omsingeld door half opgegeten cupcakes. Onze vloer was bedekt met een dun laagje frosting!


Natuurlijk was ik een beetje boos. Niet enkel omdat hij mijn prachtige cakes had stuk gemaakt, maar ook omdat ik erg ongerust was over zijn gezondheid. Het is niet goed voor een hondje om zoveel suiker binnen te werken. De opluchting was echter groot toen ik zag dat hij de chocolade eitjes niet had opgegeten.  De rest van de avond hadden we een hondje dat door de living stuiterde als een ping pong balletje door de suikerrush. En de volgende dag lagen we plat van het lachen toen we zagen dat zijn *** felgroen was. Het klinkt misschien erg kinderacht, maar Michael en ik lagen echt dubbel van het lachen bij het zien van het fluo groene pakketje.
Diezelfde dag hielp de echtgenoot me om een nieuwe lading cupcakes te maken en te decoreren. Jammer genoeg deze keer niet zo mooi gedecoreerd… mijn gekochte decoratie was opgebruikt. Maar ik moet zeggen deze cakejes zijn overheerlijk! Ze staan in mijn top tien van lekkere cake recepten. Als je een ding doet dit weekend, bak dan alstublieft deze cakejes! Je zal er geen spijt van hebben!

INGREDIËNTEN VOOR DE CUPCAKES
175 gram bloem
60 gram gemalen kokosnoot
2 theelepel bakpoeder
¼ theelepel zout
113 gram ongezouten boter
200 gram suiker
2 eieren
1 eetlepel vanille essence
120 ml kokosmelk


INGREDIËNTEN VOOR DE FROSTING
250 gram suiker
90 gram ongezouten boter
220 gram mascarpone
voedselkleurstof (ik gebruikte roze, groen en geel)

De boter die je voor deze cupcakes en de frosting gebruikt moet op kamertemperatuur zijn.
Doe de boter in de keukenmachine of gebruik een handmixer en klop de boter tot een romige zalf.
Voeg nu de suiker toe en meng tot alle suiker goed is opgenomen.
Splits de eieren en houdt de eiwitten apart. De ei geeltjes mogen bij het botermengsel samen met de vanille essence.
Meng alles weer goed onder elkaar.
Voeg nu de bloem, het zout en het bakpoeder toe en klop dit voor een paar minuten.
Voeg nu de kokosmelk toe en meng weer goed.
Wanneer alles goed gemengd is voeg je als laatste de gedroogde kokosnoot toe.
Klop alles nog eens goed door elkaar. Je zou nu een romig mengsel met een exotische geur moeten krijgen.
Klop nu de eiwitten op tot ze mooie toppen krijgen en schep de geklopte eiwitjes met een houten lepel onder het cakebeslag.
Vul nu je cupcake vormpjes met het beslag en zet deze 20 minuutjes in een voorverwarmde oven van 175 graden Celsius.

In tussentijd kan je de ongelooflijk simpele frosting klaarmaken.
Mix de boter met de suiker tot je een romige zalf krijgt.

Schep hieronder met een houten lepel de mascarpone en meng alles goed door elkaar.
Verdeel dit mengsel in 3 verschillende borden en voeg hier wat kleurstof aan toe.

Laat de cupcakes volledig afkoelen. Wanneer ze afgekoeld zijn kan het decoreren beginnen!

Geef een reactie

