Paella

26 Mrt

Het lijkt of de lente eindelijk een klein beetje in het land is. Hoewel een klein beetje? Met temperaturen rond de 17 graden denk ik zelf al een beetje aan de zomer.
Zo zat ik met een lekker glaasje rosé met mijn vriendin te telefoneren in een t-shirtje in onze tuin waar de paasbloemen het uitzicht opfleurde. Maakte ik met mijn ventje en de hond een laat avondwandeling door onze wijk en moest ik geen enkele keer zuchten dat het toch wel erg fris was.
Dat beetje zon en warmte komt niets te vroeg, want de winter begon me echt wel te vervelen. Waar ik eerst helemaal enthousiast ben over stoofpotjes en stevige gerechten wou ik nu niets liever dan lekkere zuiderse gerechten op tafel toveren.
De echtgenoot kwam met het idee naar huis om een zelf paella te maken. De laatste paella die ikzelf op tafel zetten dateert van 1999 toen we op vakantie waren in Spanje en ik samen met de animators van ons hotel aan outdoor cooking ging doen en van de Spaanse chef tips kreeg voor een overheerlijke Andalusische Paella.
Veel van die tips zijn er jammer genoeg niet blijven hangen…
Paella vult mij altijd met een warm gevoel vanbinnen. Enerzijds doet het me terugdenken aan de koude paella die mijn vriendin Karen steeds meebracht tijdens onze lunchpauze op de grasmat voor het museum van Schone kunsten. Anderzijds doet het me denken aan een vreselijk vakantie met de toen nog niet echtgenoot op Mallorca. Het hotel sloeg tegen, de omgeving sloeg tegen en het allerergste de omgeving sloeg tegen. Gelukkig vonden we op een half uurtje lopen van ons hotel een restaurantje dat schitterende paella serveerde. (Dat was dan ook meteen het enige wat het restaurantje serveerde.) 7 avonden lang aten we dan ook paella. De chef kreeg zo een medelijden met ons dat hij begon te variëren. Ons stoorde het niet… we hadden prachtige avonden door samen op het terras met kaarslicht en paella.

Ingrediënten

200 gram paella rijst (Ik gebruikte arroz bomba van het merk La Fallera)
200 gram mengeling van zeevruchten (Ik gebruikte mosselen, inktvis in ringen gesneden, venusschelpen, etc)
1 dubbele kipfilet
6 kippenvleugeltjes
10 gamba’s
100 gram chorizo (pikant!)
4 teentjes knoflook
1 ui
1 rode paprika in reepjes gesneden
½ blikje gepelde tomaten in blokjes (+/- 125 gram)
100 gram doperwtjes
8 eetlepels olijfolie
500 ml kippenbouillon
1 eetlepel paellakruiden
1 theelepel cayennepeper
1 citroen

Spoel de mosselen, de gambas en de zeevruchten in ruim water.
Kook de mosselen en de venusschelpen gaar. Haal het vlees uit de schelpen en zet opzij. (Je kan een paar mosselen en schelpen heel laten ter decoratie.)
Verhit nu een klein beetje olijfolie in de paellapan en bak hierin de kippenblokjes en de kippenvleugeltjes snel aan.
Schep de kip uit de pan en bak nu (ook weer snel) de inktvis en de gamba’s aan.
Schep ook deze weer uit de pan en zet apart.
Verhit nu de rest van de olie in de pan en fruit hierin de fijngesnipperde ui en de fijngesneden knoflookteentjes. Wanneer de ui glazig begint te worden voeg je de paprikareepjes toe en laat je alles ongeveer 5 minuten stoven. Daarna is het tijd om de blokjes chorizo, de tomatenblokjes en de doperwtjes toe te voegen.
Kruid dit alles met de cayennepeper en de paellakruiden en schep goed om.
Strooi nu de rijst erbij en schenk wat kippenbouillon bij de rijst tot de rijst net onder staat.
Draai het vuur nu lager, zodat alles net blijft koken, maar het gevaar op aanbranden erg klein is. Laat dit nu ongeveer 15 minuten koken in de open pan. Check wel regelmatig dat je paella niet aanbrand.
Na 15 minuten beleg je de paella met de kippenblokjes en de zeevruchten. Druk ze goed aan in de rijst, maar schep de rijst niet om! Overgiet met nieuwe bouillon en laat weer een 10 minuten koken. Wanneer je ziet dat je rijst te hard blijft of de bouillon te snel verdampt voeg je nieuwe bouillon toe.
Na 10 minuten beleg je de paella met de gamba’s en de kippenboutjes, overgiet je indien nodig met een beetje bouillon en leg je een stuk zilverpapier of krantenpapier over je paella. Laat dit nog 5 à 10 minuutjes pruttelen.
Vlak voor het serveren decoreer je de paella met de citroen en eventueel wat fijngehakte peterselie.

Geef een reactie

