Nice and easy: aperitiefhapjes in glaasjes

31 Mrt

De schoonfamilie kwam op bezoek en daar krijg ik toch altijd een beetje de kriebels van. Koken voor vrienden of voor mijn familie is geen enkel probleem. Maar vanaf dat de schoonouders een stap over de vloer zetten begint het in mij te borrelen van de zenuwen. Er zullen vast wel theorieën over bestaan waarom dit zo is… Geen twijfel over mogelijk.
Nu kwamen ze dus op Ostara en moest ik ervoor zorgen dat “mijn feestdag” hen niet onmiddellijk in het oog zou springen. Ik weet eigenlijk niet zeker of ze weten dat ik paganist ben, maar ik wil het hen ook niet duidelijk in hun gezicht wrijven.
Dus werden er door mij subtiele accent aangebracht die niet schreeuwde “He ik ben een wicca!” Prachtige tulpen gekocht door de echtgenoot, grasgroene kaarsen en vrolijke linten zorgde voor een lentesfeer in onze woonkamer. Geen altaartje deze keer, maar zo was het voor mij toch een beetje feest.
Het menu heb ik deze keer erg simpel gehouden. Geen uren in de keuken… neen simpele, lekkere gerechtjes die vooraf klaargemaakt konden worden en op het ogenblik zelf niet al te veel werk vroegen.
Mijn gerechtjes paste ik ook weer aan naar mijn feestdag en daardoor gebruikte ik veel jonge groenten, eieren, kaas en liet ik de kleuren groen en geel overheersen.
En het bleek een schot in de roos, want mijn schoonfamilie was er enthousiast over en at zijn bord mooi leeg. En het mooiste compliment, schoonmama belde al om de receptjes te vragen.

INGREDIËNTEN ERWTENCAPPUCINO MET ROZE PEPERBOLLETJES500 gram diepvriesdoperwtjes
1 kleine aardappel
325 ml gevogeltenbouillon
85 ml room
1 koffielepel roze peperbolletjes
peper en zout

INGREDIËNTEN BLOEMKOOL PANNA COTTA MET GROENE PESTO½ bloemkool
½ liter room
2 blaadjes gelatine
nootmuskaat
peper en zout

2 eetlepels parmezaanse kaas
30 gram basilicum
2 teentjes knoflook
30 gram pijnboompitten
3 eetlepels olijfolie

INGREDIËNTEN GARNALENMOUSSE200 gram gepelde grijze garnalen
300 gram opgeklopte room
verse dille
paprikapoeder
peper en zout

ERWTEN CAPPUCINO MET ROZE PEPPERBOLLETJES

 

Schil de aardappel en snij deze in kleine blokjes. Breng de aardappelblokjes aan de kook in de bouillon. Wanneer de aardappelen koken voeg je de erwten toe en laat je dit ongeveer 10 tot 15 minuten koken.
Giet de erwten en aardappelen samen met de overgebleven bouillon in de blender en mix dit tot een zeer fijne erwtenmousse.
Kruid de mousse bij met peper en zout.
Klop ondertussen de room stevig op en breng op smaak met een klein beetje zout.
Meng 3/4de van de room onder de erwtenmousse en kruid eventueel nog een beetje bij naar smaak.
Schep de mousse nu in de glaasjes en laat een tweetal uurtjes in de ijskast afkoelen. Vlak voor het serveren schep je de overige room bovenop de mousse en decoreer je met enkele roze peperbolletjes.

BLOEMKOOL PANNA COTTA MET GROENE PESTO

 

Maak de bloemkool schoon en snij deze in zeer kleine stukjes. Dit is belangrijk omdat de bloemkool snel gaar moet gekookt worden.
Kook de bloemkool over gaar (kapot gekookt eigenlijk) in de room gemengd met een beetje water en peper en zout.

Week ondertussen de gelatineblaadjes reeds in wat koud water.

Maak ondertussen met je blender de groene pesto. Pesto is ongelooflijk makkelijk om te maken. Voeg alle ingrediënten samen in de blender en mix tot een mooi pasta. Proef en voeg naar smaak extra peper, zout, olie of basilicum toe.
Wanneer de bloemkool gaar is mix je deze met het kookvocht met de staafmixer en kruid je de puree met peper, zout en nootmuskaat. Los de geweekte gelatineblaadjes op in de bloemkoolpuree.
Schep nu in elk glaasje een eetlepel pesto en giet er de bloemkoolpuree over.

Plaats dit voor minstens 3 uur in de frigo om op te stijven.

GARNALENMOUSSE

 

Garnalenmousse is een van de makkelijkste dingen om te maken als aperitiefhapje. Het smaakt overheerlijk en het kost nog geen 2 minuten om klaar te maken!
Mix de garnalen fijn met een blender of met de staafmixer en meng de garnalenpasta met de opgeklopte room. Kruid dit bij met peper, zout, verse dille en paprikapoeder en schep in kleine glaasjes. Laat dit opstijven in de ijskast gedurende een tweetal uurtjes en decoreer vlak voor het serveren met een beetje paprikapoeder.

6 Reacties to “Nice and easy: aperitiefhapjes in glaasjes”

  1. Excellent-eten 31/03/2010 bij 12:21 #

    Leuk gerechtjes !
    Ik vroeg me af waar je roze peperkorrels kan kopen. Ik heb ze wel bij de sligro gezien, maar daar moet je meteen een enorme pot kopen.
    Groetjes Femke

  2. Alice 01/04/2010 bij 17:22 #

    Hej Femke,

    Ik koop ze gewoon in de supermarkt. Ik heb ze bij AH ook al eens zien staan in kleine potjes.

    • Silke 06/04/2010 bij 09:45 #

      Ja idd gewoon in de supermarkt!

  3. Excellent-eten 06/04/2010 bij 09:57 #

    Toch maar eens beter zoeken dan !
    Bedankt !

Trackbacks/Pingbacks

  1. Het beste van Silkes kookhoekje in 2010 deel 1 « Silkes Kookhoekje - 31/12/2010

    […] 1. Aperitiefhapjes in glaasjes (erwtencappucino, bloemkoolpana cotta, garnalenmousse) […]

  2. Kerstideetjes « Silkes Kookhoekje - 16/12/2011

    […] Lepelhapje van eendenborst en mangochutney Zalmmousse met gemarineerde komkommer Duo van brocolli en bloemkoolmousse Frisse courgettemousse Lepelhapje met carpacciorolletjes Erwtencappucino met roze peperbolletjes […]

Geef een reactie

