Minestrone

4 Mei

Ah Italië… Mijn hart gaat nog steeds een beetje sneller slaan als ik denk aan de tijd dat ik bij mijn Italiaanse mama in de keuken doorbracht.
Drie weken geleden vertelde ik een goede vriend nog over mijn Italiaans uitwisselingsproject en de relaxte sfeer die er toen hing. Hooguit 3 uurtjes per dag naar school. De rest van de dagen bracht ik met mijn beste vriendin door in musea, in parken, snoepte we kinderchocolade aan de meter, proefde we alle mogelijke ijssmaken en testen we alle cafés in Padua op de best cappuccino. De avonden bracht ik door bij mijn Italiaanse mama in de keuken en leerde ik alles over het veelvuldige gebruik van venkel. Als ik nu mijn ogen dichtdoe proef ik nog steeds haar overheerlijke broodjes met tonijn, mozzarella en venkel. Om heel eerlijk te zijn sindsdien at ik nooit nog lekkerdere broodjes.
Komt het door de zon? Door de heerlijke warmte op mijn huid of doordat ik er deze week over sprak maar ik mis die heerlijke onbezonnen Italiaanse periode wel eens. En daarom maakte ik deze week deze heerlijke minestrone soep, die het verlangen naar Italië toch een beetje onder bedwang wist te houden.

INGREDIËNTEN:

1 rode ui, fijngesneden
2 tenen knoflook, fijngesneden
1 stukje gember, fijngesneden
2 stukken selder, in blokjes gesneden
3 wortels, in rondjes gesneden
2 aardappelen, in blokjes gesneden
100 gram erwtjes
1 blikje cannelini bonen, uitgelekt en gewassen
1 blikje kerstomaten (indien je deze niet kan vinden kan je ook gewone tomaten uit blik gebruiken.)
1 liter kippenbouillon

1 eetlepel tomatenpuree
200 ml rode wijn
1 theelepel venkelzaadjes
1 eetlepel Italiaanse kruidenmix
1 theelepel gedroogde basilicum
1 takje rozemarijn
1 takje tijm
2 verse laurierblaadjes (Ik heb deze in mijn kruidentuin staan, maar je kan natuurlijk ook gedroogde gebruiken.)
1 theelepel komijnpoeder
30 gram gemalen parmezaansse kaas
handje vol pasta
olijfolie
peper en zout

Verwarm de olijfolie in een soeppot en voeg hierbij de ui, de selder , de gember en de knoflook. Laat dit stoven tot de ui licht doorzichtig wordt. Voeg nu de wortels en de aardappelen toe en laat deze ook eventjes meestoven.
Voeg nu de venkelzaadjes, de Italiaanse kruidenmix, de gedroogde basilicum, de komijnpoeder, de rozemarijn, de tijm, de laurierblaadjes, zout en peper toe. Blus dit met de rode wijn en laat dit eventjes inkoken.
Voeg nu de ingeblikte kerstomaatjes, de bouillon en de parmezaansse kaas toe. Roer alles goed om en breng dit aan de kook op een hoog vuur.
Voeg nu de bonen, de erwtjes en de tomatenpuree toe en laat dit alles op een klein vuurtje ongeveer 20 minuten koken.
Voeg nu de pasta bij de soep en laat nog eens 10 minuten goed doorkoken.

Ik serveerde deze minestrone met een stukje ciabatta met verse kruidenboter vanonder de grill.

2 Reacties to “Minestrone”

  1. junglefrog 05/05/2010 bij 09:56 #

    Ooo, dat ziet er lekker uit! Ik ga dit jaar op vakantie naar Italie en kan al haast niet wachten op al dat lekkers!!

  2. Sophie 07/06/2010 bij 11:18 #

    MMMMMMM,..jouw minestrone zier er erg lekker uit!!

    Heerlijke soep!

Geef een reactie

