Mini pavlova

12 Mei

De echtgenoot loopt meestal met een grote boog rond te keuken. Althans toch om te koken. Wanneer ik hem vraag om een handje toe te steken met het schoonmaken van groenten of het roeren in pannen wil hij mijn domein wel eens betreden. Maar zelf achter de potten en pannen duiken doet hij enkel maar om pastasaus (the best in the world!) en meringue te maken.
Na een eerste proefversie van zijn meringue twee weken terug stelde ik hem voor om pavlova’s te maken. Met grote ogen keek hij me aan en stamelde hij “Wat?” Ik denk dat hij voor zijn ogen al de honden van Pavlof zag verschijnen.
Niets van dat alles dus… Pavlova’s zijn een dessert op basis van meringue en je kan er zoveel kanten mee uit. Het komt er eigenlijk gewoon op neer dat je meringue vult met een of ander soort crème en deze decoreert met fruit of chocolade.
”Kan ik dat wel?” Stamelde de echtgenoot verder en ja met mijn instructies kwamen deze lieverdjes op de tafel.
Gevuld met hele simpele aardbeienroom en afgewerkt met heerlijke witte chocolade. Ze vlogen buiten! En werden ondertussen wegens groot succes reeds een tweede keer gemaakt!

INGREDIËNTEN

 

2 eiwitten
beetje zout
150 gram witte suiker
1/2 theelepel vanille
1 theelepel witte wijnazijn
1 theelepel maizena
250 gram aardbeien
scheut zoete likeurwijn
200 ml slagroom
witte chocolade

 Verwarm de oven op 180 graden.
Klop de eiwitten met het zout in een kom tot je pieken krijgt.
Voeg nu de suiker toe en klop verder op tot de room goed stijf is.
Strooi nu de maïzena, de azijn en de vanille door het eiwit.
Leg bakpapier op een bakplaat.
Maak met een lepel mooie rondjes op je bakplaat.
Bak 30 minuten in de oven op 150 graden.
Zet de oven uit en laat ze nog eens 30 minuten staan met de oven uit!
Laat volledig afkoelen.

Snij 5 à 6 aardbeien in kleine stukjes en puree deze met de staafmixer en een scheutje witte wijn.
Klop de room op met wat suiker en schep er de aardbeienpuree onder.
Wanneer de meringues zijn afgekoeld klop je ze een beetje stuk bovenaan en vul ze met de aardbeienroom.
Beleg met enkele fijngesneden aardbeien.

Smelt ondertussen de witte chocolade en versier hiermee de gebakjes.

5 Reacties to “Mini pavlova”

  1. Simone 13/05/2010 bij 22:50 #

    Ah een pavlova is zoooo lekker!! En dat met verse aardbeien is toch onweerstaanbaar!

  2. Manon 20/12/2011 bij 13:38 #

    Hoi,
    De mini-pavlova’s zen er erg lekker uit. Daarom ben ik van plan om dit dessert binnenkort te maken, maar ik kan niet ontdekken voor hoeveel personen de hoeveelheid ingredienten is. Zou je me dat kunnen vertellen?
    Groetjes, Manon

    • Alice 20/12/2011 bij 13:58 #

      Hangt er een beetje vanaf hoe groot je ze maakt. Ik krijg er soms 8 stuks uit, maar het is ook al gebeurt dat ik er 10 of maar 6 heb.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Weekmenu deel 1 « Silkes Kookhoekje - 20/12/2010

    […] Mini pavlova met bosvruchten Bosvruchtenmousse Bolletje vanilleijs met geflambeerde rode […]

  2. Kerstideetjes « Silkes Kookhoekje - 16/12/2011

    […] syllabub Mojitokaastaart Tobleronemousse Tobleronekaastaart Mini pavlova Bosbessen […]

Geef een reactie

