Griekse lapjes met patatas Me skortho

21 Mei

Ik had kalfslapjes klaarliggen om te serveren met stroganoffsaus. Maar toen de zon zich dan eindelijk liet zien, verdween mijn zin in stroganoff erg snel. Zuiders wou ik op mijn bord. Ik wilde zon en zomer proeven en ruiken. Een restje tarama salade in de koelkast wees me al snel de richting van Grieks uit. Het vlees marineerde ik een drietal uur en ik zal proberen de marinade zo goed mogelijk te beschrijven, vermits ik geen notities nam en zomaar wat bij elkaar mengde. Het resultaat was echt heel erg lekker. Het was net iets te koud om de lapjes op de bbq te grillen, dus gebruikte ik mijn grillpan. Je hebt dan misschien niet de typische houtskoolsmaak, maar het vlees krijgt wel een aangenaam korstje en de prachtige lijnen waar ik zo dol op ben.
In mijn Grieks kookboekje “Griekse Mezze van Sarah Maxwell” vond ik een receptje voor Patatas Me Skortho of citroen knoflook aardappelen. Een ideale begeleider voor de kalfslapjes en zeker een aanrader!
Erbij wat tarama salade, tzatziki en feta salade en je hebt een lekkere Griekse maaltijd in een minimum van tijd!

INGREDIËNTEN VOOR DE KALFSLAPJES

2 kalfslapjes
3 eetlepels olijfolie
2 theelepel venkelzaadjes
1 theelepel zwarte peper
1 theelepel zout
1 theelepel gerookt paprikapoeder
1 theelepel knoflookpoeder
1 theelepel gedroogde oregano
Een beetje citroensap
2 laurierblaadjes

INGREDIËNTEN VOOR DE CITROEN KNOFLOOK AARDAPPELEN

vijftal grote vastkokende geschilde aardappelen
30 ml olijfolie
50 ml citroensap
2 theelepels oregano
3 teentjes fijngehakte knoflook
100 ml water
zout en peper

KALFSLAPJES

Meng de olijfolie met de kruiden in een kommetje door elkaar. Neem nu een ziplock zakje of een diepe kom en giet hierin de marinade.

Voeg nu de kalfslapjes bij de marinade en schudt alles goed door elkaar zodat de marinade het vlees goed bedenkt. Leg dit voor een drietal uurtjes in de ijskast.
Verwarm de grillpan goed en grill de kalfslapjes. Draai de lapjes regelmatig om zodat je mooie grillpatronen op het vlees krijgt.

KNOFLOOK CITROEN AARDAPPELEN

Verwarm de oven op 200 graden (het recept schrijft 230 graden voor, maar ik ken onze oven en weet dat hij een beetje “te warm” is. Dus reduceerde ik de temperatuur.)
Snij de aardappelen in partjes en leg ze in een ovenschaal.
Bestrooi en besprenkel de aardappelpartjes met de kruiden, het water, de olijfolie en het citroensap.
Bak de aardappelen nu in de oven in ongeveer 40 tot 50 minuten goedbruin. Ik schepte de aardappelen om het kwartier eventjes om.

Geef een reactie

