Italiaanse kipsnitzel met romige tomatensaus

30 Mei

En het blijft nog even zomeren, dus blijf ik nog even zuiders koken. Ik kan het niet helpen, maar zon brengt me altijd in een vakantiestemming. Zelf al moet ik om zes uur mijn bed uit om naar mijn kantoorjob te hollen, dan nog blijft er altijd een beetje “whoehoe vakantie” in mij hangen. Na 8 uur noeste arbeid vlucht ik mijn tuin in waar ik omringt wordt door olijfboompjes, lavendelstruiken en heerlijk geurende kruiden. Instant happiness! En ja ’s avonds probeer ik dan de lijn maar door te trekken, als ik niet naar het zuiden kan, dan haal ik het zuiden wel naar mij. J
Gisteren kwam het zuiden naar mij in de gedaante van kipsnitzels en romige saus met verse basilicumpasta. Een goed glaasje wijn erbij en het vakantiegevoel was er helemaal.

INGREDIËNTEN VOOR DE KIPSNITZEL

1 Kipfilet
200 gram bloem
2 eieren
300 gram paneermeel
150 gram gemalen parmezaansse kaas
1 eetlepel gedroogde basilicum
1 theelepel zout
1 theelepel peper

INGREDIËNTEN VOOR DE ROMIGE TOMATENSAUS

olijfolie
1 u, fijngesneden
2 knoflookteentjes, fijngesneden
1 blikje tomatenblokjes
1 eetlepel rosé wijn (of enige andere wijn die je hebt openstaan
J )
1 theelepel kristalsuiker
1 eetlepel balsamico azijn
versgehakte basilicum naar smaak
versgehakte oregano naar smaak
1 eetlepel mascarpone kaas
1,5 theelepel rode pesto (recept volgt later)
zout en peper

VOOR DE ROMIGE TOMATENSAUS

Verwarm de olijfolie op een middelmatig vuurtje en stoof hierin de ui en de knoflook glazig.
Voeg nu de tomatenblokjes, de balsamico azijn, de wijn en de suiker toe en laat dit voor ongeveer 10 minuten op een zacht vuurtje pruttelen.
Na 10 minuten voeg je de versgehakte kruiden het zout en de peper toe en laat je dit alles nog eens 10 minuutjes pruttelen.
Haal de saus nu van het vuur en roer er de rode pesto en de mascarpone door.

VOOR DE KIPSNITZEL

Zet drie kommetjes naast elkaar klaar. In kommetje een doe je de bloem. In kommetje twee klop je de eieren los en in kommetje drie meng je het paneermeel met de kaas en de gedroogde kruiden.

Snij nu de kipfilet in dunne plakjes. Ik haalde uit één kipfilet 6 plakjes. Leg de plakjes tussen plastic folie en klop ze met een vleeshamer (of bij gebrek daaraan een ander zwaar voorwerp. Ik gebruikte een fles rode wijn.) plat.
Verwarm ondertussen olijfolie in een koekenpan. Haal de kipfilets eerst door de bloem. Zorg dat alle stukjes kipfilet goed bebloemd zijn, maar schuld overtollige bloem af. Herhaal dit nu bij de eigelen. En tenslotte haal je de kipfilets door het kaas-paneermeelmengsel.
Leg de kipfilets nu in de hete pan en bak deze krokant. Als je snitzels even dun zijn als de mijne zou dit maar twee minuten moeten duren.

Serveer dit met je lievelingspasta. Ik gebruikte hiervoor basilicumpasta.

Eén reactie to “Italiaanse kipsnitzel met romige tomatensaus”

  1. Excellent-eten 01/06/2010 bij 17:04 #

    We hebben je genomineerd voor de SunShine award !
    http://kvzkookblog.blogspot.com/2010/05/sunshine-award.html

Geef een reactie

