Vers vanille ijs goes Dame Blanche

14 Jul

De afgelopen dagen, of worden het ondertussen al weken, is het vreselijk warm in België. Tropisch zou ik het bijna durven noemen. Het is zo warm dat we met alle ramen open slapen en zonder lakens. We eten salades en dingen waarvoor ik niet langer dan 15 minuten moet koken. Mijn teerbeminde omnivoor en echtgenoot eet zonder te klagen mozzarella met tomaten als avondmaal. Zo warm is het dus! En als het warm is dan wil ik ijs eten. Neen correctie, ik eet het hele jaar door ijs. Maar op warme zomerdagen heb ik een excuus om me helemaal te laten gaan in ijsjes. In de winter durven mensen al eens raar opkijken als ik de vriezer induik en met een grote pot ijs terug kom opdagen.

Toen ik nog een klein meisje was kocht mijn moeder een ijsmachine en daarmee maakte ze mango sorbet. Ik was niet al te dol op mango sorbet en at dus maar een klein bolletje. Papa at al de rest op. Hij was dol op mango sorbet. Zo dol dat hij na het werk kilo’s mango’s ging kopen om toch maar sorbet te kunnen eten. Mango sorbet is trouwens het enige ijs dat mijn moeder er ooit mee gemaakt heeft. En al gauw verdween de machine naar een donker schap in haar keuken. Maar ik herinnerde het me nog goed en mijn liefde voor ijs zorgde ervoor dat ik aan mama vroeg of ik de ijsmachine mocht adopteren. Dus zo werd ik de trotse eigenaar van een 15 jaar oude ijsmachine. De echtgenoot en ik probeerde haar een paar dagen geleden met grote ogen uit. Zou ze nog werken? Maar onderschat nooit een elektronisch toestel gemaakt in de jaren 90, toen ze nog sterk en robuust gebouwd werden en tegen een stootje konden. Deze kranige oude dame maakt erg lekker ijs! Ik zeg het je, ze is nog lang niet aan haar rustpensioen toe hoor!

 INGREDIËNTEN VOOR VANILLE ROOMIJS

3 dl volle melk
4 eidooiers
75 gram kristalsuiker
3 dl slagroom

INGREDIËNTEN VOOR CHOCOLADE SAUS

 100 gram donkere chocolade
20 gram boter
1 eetlepel poedersuiker
4 eetlepels melk

 Voeg in een grote kom de eieren en de suiker samen. Klop deze tot ze voor de helft in grote zijn toegenomen en de suiker volledig werd opgenomen in de eieren.
Schep hieronder de volle melk en de room.
Giet dit mengsel in de ijsmachine en laat dit ongeveer 25 tot 30 minuten draaien. Schep het ijs daarna in een luchtdichte doos en zet voor minstens 5 uur in de vriezer.

Het nadeel van zelf ijs draaien is het feit dat het ijs veel zachter is en sneller smelt. Dit probleem los je op door het ijs enkele uren te laten opstijven in de diepvries. Hierna is het ijs even stevig als gekocht ijs.

 Smelt in een kleine sauspan de chocolade en de boter. Je zou dit ook au bain marie kunnen doen, maar soms ben ik gewoon te ongeduldig om met honderden potten en pannen aan de slag te gaan. Dit werkt ook voor mij, op een klein vuurtje terwijl ik constant roer.

Als de chocolade gesmolten is haal je de saus van het vuur en voeg je de poedersuiker en de melk toe. Meng dit goed en giet over het vanille ijs. Werk af met een beetje versgeklopte slagroom en dien onmiddellijk op.

Eén reactie to “Vers vanille ijs goes Dame Blanche”

  1. Caroline Brouwer 14/07/2010 bij 08:31 #

    Wat een leuk verhaal over die oude ijsmachine.
    Hopelijk mag hij nog heel vaak ijs maken!

Geef een reactie

