Provencaalse mosselen

17 jul

Ik ben dol op mosselen, echt waar. Eens het mosselseizoen is aangebroken wordt ik helemaal wild. Ik maak ze thuis klaar, ik eet ze op restaurant of ik schuif aan bij mijn ouders en eet hun portie mee op. Maar om eerlijk te zijn.. ik heb ze nog maar op twee manieren gegeten. Gefrituurd met een knapperige goudgele korst en een heerlijk kwak tartaar erbij en op de typische Belgische wijze met uien, selder, wortelen en een beetje mosselsaus.
Op vakantie in Frankrijk proberen de echtgenoot en ik zoveel mogelijk in kleine lokale restaurantjes te eten. Restaurantjes waar je amper toeristen vind, maar wel omringt wordt door de lokale bevolking. Erg makkelijk te vinden hoor..; rij gewoon weg van de grote steden en stop bij een café/restaurant in een klein dorpje. Staan er veel auto’s met franse nummerplaten? Dan moet je niet aarzelen en gewoon binnengaan! Meestal serveren ze er een dagmenu, voor een kleine 12 euro heb je soep, salade, een hoofdgerecht, dessert en koffie. Voor 2 euro extra drink je er ook nog eens een karaf wijn bij. Heerlijk!
Tijdens een van deze middagmalen kwamen we in een piepklein restaurantje met zicht op de rivier, waar ze mosselen marinara serveerde. Ik kreeg een enorm bord vol mosselen in een hemelse saus. Zo lekker dat ik niet kon laten om er mijn brood in te dippen om al die overheerlijke saus te kunnen opeten.
Terug thuis zocht ik op het internet en in mijn honderden kookboeken naar het recept voor mosselen marinara, maar ik vond niets dat ook maar lekker op de heerlijke mosselen uit Frankrijk.
Jammer, maar ze hebben mij wel getoond dat ik mosselen ook op andere manieren lust. Ik was klaar op te experimenteren en dit is het resultaat ervan!

INGREDIËNTEN

3 kg verse mosselen
2 grote uien
3 teentjes knoflook
2 eetlepels olijfolie
200 gram fijngesneden wortels en selder
15 ml pastis
200 ml room
Mosselkruiden (deze kocht ik bij onze lokale visboer)
150 gram tomatenblokjes uit blik
2 theelepels herbes de provence

 Was en juis de mosselen. (Ik doe dit als volgt: kuis de mosselen, was ze, was ze opnieuw en was ze nog eens een derde keer! Door het koude water openen de mosselen een beetje en door het schudden met je handen verdwijnt het zand en de steentjes uit de geopende mosselen.)

 Neem nu een grote kookpot (ik gebruikte een soeppot.) en vul deze met een laagje mosselen, een laagje uien, wortelen en selder en een laagje kruiden. Dan terug een laagje mosselen, een laagje groenten en een laagje kruiden. Herhaal dit tot alle mosselen op zijn. Voeg nu een beetje water toe aan de pot. Het is moeilijk te zeggen hoeveel water, ik doe dit namelijk vooral op gevoel. Maar als ik moet gokken zou ik zeggen een 300 tot 400 ml. Zet een deksel op de kookpot en plaats deze op een middelmatig hoog vuur voor ongeveer 10 minuten. Schudt de kookpot af en toe eens door elkaar zodat alle smaken zich kunnen mengen.

Neem nu een kleine pan en verwarm een beetje olijfolie. Wanneer de olie heet is, voeg je knoflook en uien toe. Als alles mooi goudbruin wordt voeg je de pastis en de tomaten toe. Roer alles goed door elkaar alvorens de room en de herbes de provence toe te voegen. Laat alles nu doorkoken tot je een dikke en romige saus krijgt.
Als de mossels klaar zijn neem je 150 tot 200 ml van hun kookvocht en voeg je dit toe aan de roomsaus. Brengt terug aan de kook en kruid met peper en zout.

Schep de mosselen in een grote schaal en giet er de roomsaus over. Bestrooi met vers gehakte peterselie en serveer onmiddellijk!

2 Reacties naar “Provencaalse mosselen”

  1. Michels gedachtengangen 08/10/2012 bij 21:30 #

    beste silke, probeer de mosselen ook eens met spekblokjes.

    michel

Trackbacks/Pingbacks

  1. Het beste van Silkes kookhoekje in 2010 deel 1 « Silkes Kookhoekje - 31/12/2010

    [...] 10. Provencaalse mosselen [...]

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

