Indiaanse aardappelpartjes

31 Jul

Jullie hebben vast al gemerkt hoe dol ik ben op Indische curry’s. Meestal serveer ik ze met rijst en papadums. Maar vandaag had ik zin in aardappelen. Ik ben belgisch en Belgen houden van aardappelen. Wist je dat Belgen 96% van de tijd aardappelen eten bij hun avondmaal? Ik vermoed dat de echtgenoot en ik eerder een uitzondering op deze regel zijn. Als ik moest gokken dan zouden we slechts op 50% uitkomen. Maar af en toe heb ik echt nood aan een lekkere aardappel. Niet de saaie gekookte aardappelen die de meeste Belgen eten. Neen ik wil een opwindende aardappel. Ik fantaseerde over een krokant korstje, een beetje pikant en een heerlijk warm gevoel in de keel en dat allemaal in een hap!

En dus besloot ik indische aardappelpartjes klaar te maken. Ik gebruikte een klein beetje van dit, een snuifje van dat en eindigde uiteindelijk met een mengeling van van alles en nog wat.

 INGREDIËNTEN

 Aardappelen (eenders welke soort, maar ik hou vooral van vastkokende aardappelen.)
2 eetlepels plantaardige olie
1 eetlepel chilipoeder
1 eetlepel korianderpoeder
2 eetlepels garam masala
1 theelepel zwarte peper
1 theelepel gemberpoeder
6 curryblaadjes
een snuifje zeezout

 

Was de aardappelen, maar schil ze niet. Ik vind dat aardappelpartjes hun schilletjes nog moeten hebben. Dat is wat ze zo heerlijk krokant maakt. Dus niet schillen voor dit gerecht! Snij de aardappelen gewoon in partjes vorm.
Voeg de aardappelen nu samen met de olie en de kruiden in een grote kom. Meng alles goed door elkaar. Als je een kom met deksel gebruikt, kan je een paar keer goed met de kom schudden. Alle partjes zouden een laagje kruiden moeten krijgen.
Verdeel de partjes nu over een bakplaat bedenkt met bakpapier en zet de plaat voor 25 minuten in een oven van 175 graden. Na 25 minuten draai je de aardappelen om en bak je ze voor nog eens 15 tot 20 minuten.
De aardappelen zijn klaar als ze mooi goudbruin gebakken zijn en wanneer ze van buiten krokant, maar vanbinnen zacht zijn.

2 Reacties to “Indiaanse aardappelpartjes”

  1. Edith 01/08/2010 bij 19:31 #

    Leuk idee! Weer eens wat anders dan op de Meditterane manier met knoflook en tijm of rozemarijn!

  2. stine 02/08/2010 bij 15:38 #

    Ooit in Ahmedabad frietjes gegeten,die werden geserveerd met zout én peper, waren best lekker dit in tegenstelling tot hun macaroni die naar suiker smaakte …
    We waren in 2002 10 dagen in India en ik was blij dat ik terug thuis was om bvb. te genieten van een lekker stukje vlees want buiten kip is het daar armoe troef ! En de nan.papadums, kikkererwten, humus e.d. staken me de keel uit.

Geef een reactie

