Pasta met ricotta en citroen

4 Aug

Pasta.. als er iets is waar ik onvoorwaardelijk van hou op deze wereld dan is het wel pasta. Ik ben dol op een bord pasta met een authentieke bolognaisesaus en ’s nachts droom ik van romige sausen bestrooit met vers geraspte Parmezaanse kaas. Als je me ooit ’s nachts moet wakker maken laat het dan alstublieft zijn om me een dampend bord overheerlijke pasta voor te schotelen.
Jammer genoeg houdt mijn teerbeminde echtgenoot niet van pasta. Hij eet amper een vol bord en hij begint te klagen als ik meer dan tweemaal per maand pasta op het menu plaat. Het is een probleem in ons huwelijk… misschien moeten we wel in therapie!
Langst de andere kant maakt de pastahater een overheerlijke tomatensaus en dat doet hij met veel liefde en toewijding speciaal voor mij.
Soms komt hij ook thuis met speciale pastas, als verrassing. Voor Valentijn kreeg ik kleine rode pastahartjes en het jaar daarop kreeg ik pasta… die op de geslachtsdelen van een man leken. Met kerstmis kreeg ik een doos pastas in de vorm van kerstman en een paar weken geleden kwam hij thuis met een zak festonati pasta.
Festonati is een nieuwere pastavorm en lijkt een beetje op penne of rigatoni. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze veel specialer van vorm vind dan penne. Ze zijn redelijk groot en ze houden een romige saus perfect vast!
Een waarschuwing wel, de festonati zijn redelijk groot, maar laat je hierdoor niet misleiden. Ze zijn sneller all dente dan de gewoonlijke penne. Dus zorg ervoor dat je ze niet te plat kookt!

 INGREDIENTS

 300 gram festonati
30 gram boter
100 gram ricotta kaas
50 gram gemalen parmezaanse kaas
Sap van een citroen
Zest van een citroen
20 basilicumblaadjes, ruw versneden
Zout en peper

Kook de pasta al dente. Als je de pasta afgiet vergeet dan zeker niet om een kopje kookvocht opzij te zetten.

Smelt de boter op een medium hoog vuurtje. Knijp er hier het sap van de citroen bij uit en meng dit bij elkaar. Draai nu het vuur uit. Ik weet dat dit een beetje raar klinkt, maar geloof me alles komt goed! Voeg nu de ricotta kaas toe en laat deze traag smelten terwijl je er de Parmezaanse kaas, de citroen zest en de basilicumblaadjes doorroert. De warmte van je pan zal ervoor zorgen dat de kaas smelt tot het een romige, dikke saus is. Door het gebruik van de twee kazen kan het zijn dat je saus een beetje te dik is. Dus kijk de dikte na en verdun eventueel met een beetje van het kookvocht.

Voeg nu de uitgelekte pasta toe en schep alles goed door elkaar. Je kan de pasta nog decoreren met een beetje vers gemalen kaas en extra basilicumblaadjes.

Geef een reactie

