Kefta Mkaouara

24 Aug

Als je aan mensen vraagt om enkele Britse chefs op te sommen dan zullen de meeste waarschijnlijk Jamie Oliver, Gordon Ramsey en Nigella Lawson vernoemen. Ik echter niet… Neen ik ben dol op Rick Stein. Rick en ik hebben dan ook al fantastische momenten gedeeld voor mijn televisiescherm. Ik heb het Kanaal du midi met hem afgevaren, at dimsums met hem in Phuket en volgde hem langs de mediterrane kustlijn. En dat blijft toch wel mijn favoriet, zijn Mediterrane escapade. Ik was echt dol op dat televisieprogramma met de typische keuken en de adembenemende vergezichten. Ik zat voor de televisie en probeerde alle tips als een spons in me op te nemen. Ik denk dat er zelfs een moment was waarop ik begon te ijlen, want ik meende de zee te kunnen ruiken. Ik was dan ook dolgelukkig toen ik eindelijk het bijhorende kookboek in handen kreeg. Het eerste recept dat ik eruit probeerde was deze lekkere kefta Mkaouara ofwel pikante tajine met eieren, gehaktballetjes en tomaten.

Hoewel ik echt dol ben op Rick Stein moet ik toch ook wel eerlijk zijn met jullie en bekennen dat ik erg blij was dat ik het recept niet tot op de letter gevolgd had.  Zonder de extra kruiden die ik toevoegde denk ik dat het gerecht nogal vlak van smaak geweest zou zijn. De echtgenoot en ik waren het erover eens dat zijn recept nooit ‘pikant’ kon zijn zoals de titel wel deed vermoeden. Ik schreef de door mij toegevoegde kruiden in de kantlijn van mijn kookboek en zag de echtgenoot glimlachen. Al mijn kookboeken hebben ondertussen het lot moeten ondergaan om volgeschreven te worden met aanpassingen van mijn hand.

INGREDIENTEN

 3 eetlepels olijfolie
4 medium eieren
een kleine hand vol fijngesnipperde koriander
450 grams lamsgehakt
2 eetlepels fijngehakte verse peterselie
2 theelepels komijn
1 theelepel zout
2 theelepels zwarte pepper
1 theelepel pikant paprikapoeder (Ik gebruikte hiervoor gedroogde Harissa kruiden uit Tunesië)
2 eetlepels raz el hanout
1 ui, fijngesnipperd
800 gram tomaten uit blik
2 knoflookteentjes

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Meng het lamsgehakt met de peterselie, 1 theelepel komijn, ½ theelepel paprikapoeder, 1 theeelepel zout en 1 theelepel peper in een kom en meng dit goed door elkaar met je handen. Als alles goed gemengd is rol je hiervan kleine balletjes. (+/- 2,5 centimeter groot.)

 Verwarm twee eetlepels olijfolie in een ondiepe tajine of een pan and bruin de gehaktballetjes aan alle kanten mooi aan. Je moet ze niet garen, een krokant bruin korstje is voldoende. Schep de balletjes uit de pan en zet ze eventjes opzij.

 Voeg nog een lepel olijfolie toe en schep er dan de ui bij. Stoof deze zachtjes op een klein vurtje gedurende een minuutje of 5 zodat de ui zacht wordt en niet te erg bruint. BVoeg nu de tomaten, 1 theelepel komijn, ½ theelepel paprika, 1 theelepel peper, de knoflookteentjes en twee eetlepels raz el hanout toe. Laat dit zachtjes pruttelen gedurende 20 minuten. Kruid eventueel wat bij met wat zout. Voeg nu de gehaktballetjes terug toe aan de pan en schep ze goed onder de saus. Als je geen tajine gebruikt giet je de saus en de balletjes in een ovenbestendige schotel. Maak vier putjes en breek hierin de eieren. Zet de tajine of ovenschotel nu voor een kwartiertje in de oven. Het gerecht is klaar als alles mooi pruttelt en de eieren gestolt zijn.

Strooi er nu de fijngehakte koriander over en serveer met wat couscous of Marokkaans brood om in de saus te doppen.

Gebaseerd op een recept uit Rick Steins Mediteraanse Escape

3 Reacties to “Kefta Mkaouara”

  1. Dharson 24/08/2010 bij 16:42 #

    Hihihi ik las de eerste regels van je blog en dacht : Rick Stein… ik kom op je blog en wat zie ik Rick Stein.
    Grappig hoor.

    Zoo leuk om naar hem te kijken, hoe hij praat en alles klaar maakt. Afleveringen waar hij met zijn familie op het strand is en hij een kuil graaft om eten klaar te maken. Ik heb dan ook meteen zin.

    Het recept lijkt me ook heerlijk!

  2. Loyoya's kitchen 25/08/2010 bij 07:42 #

    Jammie! En dan ga ik even bij Youtube kijken. http://www.youtube.com/watch?v=l93IOeo-rEM&feature=fvst Ooh ooh wat lekker! Heerlijk he kookprogramma’s, dat zijn toch de beste tv programma’s die er bestaan🙂

  3. Loyoya's kitchen 25/08/2010 bij 07:43 #

    Ik je heb je toegevoegd aan mijn ‘Dutch food diva’s’ links in mijn rechter sidebar. Hopelijk vind je dat goed?

Geef een reactie

