Nederlandse boterkoek

27 Aug

Heb ik jullie al verteld hoeveel ik van Nederland hou? Wel, ik hou van Nederand. Minstens een keer per maand rijden we er naartoe voor een dagje vol “gezelligheid”. Waar andere mensen dromen van een stulpje in het zuiden van Frankrijk, droom ik van een huisje in Bergen op Zoom of Utrecht. Ik weet niet of ik ook maar een ding kan bedenken waar ik niet van hou in Nederland. Neen wacht, ik hou niet van hun bier dat naar limonade smaakt! Maar dat is dan ook alles. Al de rest daar hou ik van. Ons maandelijkse bezoek eindigt altijd bij Albert Heijn, waar ik me volledig laat gaat en met een overvolle kar en een gepeperde rekening terug buitenstap. Een van de dingen die ik altijd koop is boterkoek.

Boterkoek is een typische Nederlandse lekkernij. Het is een heel rijke, boterige koek die waarschijnlijk niet al te best is voor je lijn en je hart, gezien de hoeveelheid boter die erin gaat. Maar er is niets ter wereld wat er mee te vergelijken valt. Het is geen cake, geen koekje en ook geen taart. Je zou het eigenlijk gewoon zelf moeten proberen om een idee te hebben waarover ik het heb.

Zoals ik al zei koop ik altijd boterkoek, maar bij ons thuis vliegen de pakken er door. Dus werd het wel eens tijd dat ikzelf probeerde een verse boterkoek te bakken. Het recept kreeg ik van een Nederlandse vriendin. Nauw ja, eigenlijk van haar moeder. Maar ik moest wel plechtig beloven enkel echte roomboter te gebruiken voor deze koek. Ik beloofde het op mijn eerste communiezieltje en sloeg ijverig aan het bakken. En dat zou jij ook moeten doen! Het is echt een heerlijk simpel recept en we kunnen toch niet alle dagen aan ons dieet denken?

 INGREDIENTEN

250 gram bloem
250 gram roomboter
250 gram witte basterdsuiker
8 gram vanillesuiker (of één zakje)
een snuifje zout
½ theelepel vanille extract
een klein beetje citroen zest
1 geklopt ei

Meng de bloem, de boter, de suiker, het zout, de citroenschil en 3/4de van het geklopte ei samen in een kom. Het is belangrijk dat de boter op kamertemperatuur is zodat je alles goed kan mengen, snij voor je gemak de boter in kleine blokjes. Meng nu alles met je handen. Ja je hebt het goed gehoord, met je handen! Niet met een mixer want daar wordt het deeg te vettig voor. Wanneer het deeg een bal begint te vormen leg je het 15 minuten in de koelkast. In tussentijd vet je alvast je bakvorm in.

Voeg nu het deeg toe aan de bakvorm. Omdat het een erg dik deeg is kan het zijn dat je het een beetje in zijn vorm moet duwen.

Bestrijk de koek met het overgebleven ei en teken ruitpatronen met je vork. Bak de boterkoek nu in een voorverwarmde oven op 200 graden gedurende 25 minuten.

De boterkoek zou mooi goudbruin moeten worden en een beetje zacht aanvoelen. Laat de koek afkoelen in zijn vorm, zodat hij wat kan opstijven, alvorens hem te ontvormen en in reepjes te snijden.

Eén reactie to “Nederlandse boterkoek”

  1. Caroline Brouwer 27/08/2010 bij 15:44 #

    Héérlijk, zo’n boterkoek! Als je van gember houdt, moet je eens fijngseneden stemgember erop doen, ook erg lekker.

Geef een reactie

