Appel-kruimeltaart

1 Nov

 

Een jaar geleden begon ik deze blog al… met appeltaart.  En om dat te vieren bakte ik maar weer eens appeltaart. Beter dan vorig jaar moet ik zeggen. Heel rijkelijk gevuld met appels, rozijnen en marsepein. En met een heerlijk kruimeldakje erboven op. Het hele huis rook heerlijk naar vers gebakken taart en tot buiten op straat was de geur kennelijk te bespeuren. Want ook mijn vader dook even binnen om te komen kijken wat er nu zo heerlijk rook. Met de overgebleven vulling maakte ik mini-taartjes in mijn muffinvorm, die ik de echtgenoot mee liet nemen naar het werk. Waar de taartjes in een mum van tijd en met veel enthousiasme werden verorbert door de hongerige nachtcollega’s.

INGREDIËNTEN VOOR HET DEEG


225 gram zelfrijzend bakmeel
115 gram kristalsuiker
150 gram koude boter in blokjes gesneden
1 losgeklopt eitje

INGREDIËNTEN VOOR DE VULLING 

1200 gram appelen (Ik gebruikte Elstar’s voor dit recept)
1 theelepel vanille essence
75 gram rietsuiker
20 gram puddingpoeder
200 gram rozijnen (24 uur geweekt in whiskey)
1 theelepel kaneelpoeder
50 gram marsepein
een beetje citroensap

 INGREDIENTEN VOOR DE CRUMBLE

100 gram gewone bloem
100 gram lichtbruine kristalsuiker
85 gram boter in kleine blokjes gesneden
70 gram amandelpoeder

Meng het zelfrijzend bakmeel met de kristalsuiker en een snuifje zout in een grote kom. Voeg nu de blokjes boter toe en kneed dit goed met je handen. (Opgelet zorg ervoor dat je handen goed koud zijn. Je wil niet dat de boter gaat smelten!) Voeg nu het losgeklopte eitje toe en meng alles snel goed door elkaar tot een samenhangend deeg. Verpak het deeg nu in vershoudfolie en laat het ongeveer een uurtje rusten in de koelkast. Zo kan de boter terug opstijven en wordt het deeg steviger.

Ondertussen kan je de vulling klaarmaken. Schil de appelen, ontdoe ze van hun klokhuis en snij ze in dunne halve maantjes. Meng de appelschuifjes met de rozijntjes, de vanille, de suiker, het puddingpoeder, het citroensap en de marsepein. (De marsepein voeg je in kleine stukjes toe aan de vulling.

Voor de kruimellaag meng je de bloem met de suiker en het amandelpoeder goed door elkaar. Voeg de kleine blokjes boter toe en meng dit met je handen tot kleine kruimeltjes.
Neem het deeg nu uit de koelkast en bekleed een bakvorm met het deeg. Dit is een beetje lastig, want je kan het deeg niet uitrollen. Het is dus een beetje kunst en vliegwerk. Ik gebruikte een springvorm van 20 centimeter doorsneden en slaagde er perfect in om de bodem en de zijkanten mooi te bedekken met deeg.
Vul de taart nu op met het appelmengsel en dek af met het kruimeldeeg.
Zet de taart in het midden van de oven (deze is voorverwarmd op 180 graden)en bak ze in ongeveer 60 minuten mooi goudbruin. Haal de taart uit de oven en laat ze een half uurtje afkoelen alvorens de springvorm te verwijderen.

Eén reactie to “Appel-kruimeltaart”

  1. Ronald 29/10/2012 bij 11:36 #

    Hey Silke …

    Altijd gek op taart met een krokante laagje erop ! Hoog tijd om dat zelf eens te proberen dus … En zo ben ik met jouw recept aan de slag gegaan.

    Ik heb toch de indruk dat er iets niet klopt aan de ingrediënten voor het deeg van de bodem. Want ook na een uur rusten in de koelkast, was het deeg nog een dikke brij. Uitrollen was er dus niet bij ! Omdat ik niet genoeg spullen in huis had om nieuw deeg te maken, heb ik het toch gebruikt. Met twee vorken het deeg zo goed en kwaad mogelijk verdeeld over de bodem. Het feit dat ik de zijkanten niet kon bedekken, baarde me een beetje zorgen. Maar dit bleek achteraf geen probleem te zijn !

    Qua smaak is het echt een superlekkere taart !!! Heb er goeie punten mee weten scoren :))

    Ik maak hem zeker opnieuw … maar dan met een ander recept voor de bodem. En misschien als fantasietje een handvol gehakte nootjes door de crumble … Lijkt me ook nog lekker … Walnootjes of zo ….

    Bedankt om je recept met ons te delen !
    Ronald

Geef een reactie

