Vol au vent à la Lien

7 Mei

Ik geef het toe dit bord ziet er een beetje triest uit. Foodstyling is kennelijk niet mijn sterkste kant. En laat ik ook gewoon eerlijk zijn, maar lag er niet op mijn bord. (Ik schep liever twee keer op, zie je.) En ik ga nog eerlijk zijn, het was niet de lekkerste vol au vent die ik ook heb gegeten. Maar het was wel lekkere vol au vent en nog eens mager ook! En om die twee redenen komt deze vol au vent uit het boek het caloriecomplot elke maand bij ons op tafel! Ik maakte het recept een beetje sneller en een nog meer “light” door light bouillonblokjes te gebruiken en door de kip te vervangen door kipfilet. Ik weet beter dan wie dan ook dat videe met een hele kip lekkerder is. Maar kipfilet is snel en mager en daar was ik op dit moment naar op zoek! Ik bak de champignons ook niet voor in extra boter. Gewoon de saus in en daar garen. Iets wat ik persoonlijk wel veel lekkerder vind. Maar wees gewaarschuwd, invriezen is niet zo een goed idee! Het resultaat was een gekabbeld sausje dat in niets meer naar vol au vent smaakte.

 INGREDIËNTEN (voor 4 porties)

 360 gram kipfilets
160 gram gevogeltegehakt
2 blokjes kippenbouillon (mager)
40 gram light boter (Ik gebruikte de intussen bekende Becel light vloeibaar)
4 eetlepels bloem
400 ml halfvolle melk
1 eidooier
3 eetlepels lightroom
200 gramchampignons
Peper en zout

Per persoon: 9 P

Los de kippenbouillon op in water en breng aan de kook. Kook hierin de kipfilets gaar. Rol ondertussen kleine balletjes van het gevogeltegehakt. Kook de balletjes gaar in de kippenbouillon, nadat je de kipfilet verwijdert hebt.

Als de balletjes gaar zijn schep je ze uit de bouillon en zet je ze opzij.

Smelt ondertussen de boter en voeg de bloem toe als ze volledig gesmolten is. Laat de bloem en de boter daarna een drietal minuten bakken, zodat de bloemsmaak verdwijnt. Je weet dat je roux goed is als je een koekjesgeur kan waarnemen. Voeg nu de melk en 400 gram kippenbouillon aan de roux toe. Blijf constant roeren zodat je geen klonters krijgt en laat de saus indikken. Dit zal iets langer duren dan bij een normale roux. (Minder boter, minder bloem… langer wachten.) Snij de champignons in fijne schijfjes en voeg ze toe aan de pruttelende saus.

Doe nu de balletjes en de versneden kipfilet bij de saus. Als je de vol au vent onmiddellijk gaat eten kan je verder gaan met de volgende stappen. Indien niet, wacht je beter tot het moment dat je de vol au vent effectief gaat opeten.

Klop de eidooier los met de room en giet deze liaison vlak voor het opdienen bij de vol au vent. De liaison dient als extra binding van je saus, geeft een romige smaak aan je gerecht en zorgt ervoor dat je saus gladder is en mooi blinkt.

Ik serveerde deze Vlaamse klassieker met frietjes… ovenfrietjes wel te verstaan.

Eén reactie to “Vol au vent à la Lien”

  1. Anoniempje 16/04/2012 bij 18:23 #

    Beste Silke,

    wat ben ik blij te zien dat je een recept van Lien (Calorie complot) post.
    Ik zoek namelijk ook een receptje uit dat boek…
    Voor een project van school
    Het recept voor witte Chocolademousse.
    Ik zou je echt heeeeel dankbaar zijn als je het voor elkaar krijgt!
    Alvast bedankt, Anoniempje

Geef een reactie

