Lenterolletjes als zomers aperitief

5 Jul

Lenterolletjes, ik zag ze de eerste keer voorbij komen in een gure sushibar op de grote markt. Daarna zag ik ze in de perfecte keuken nogmaals bereid worden door Piet en nogsteeds was ik geen grote fan. En toch was ik aangetrokken door zoveel rauwe groentjes met een lekker sausje. Hoog tijd dus om ze zelf te serveren bij een lekker aperitiefje en al mijn vooroordelen waren in een klap verdwenen!

 INGREDIËNTEN

 Rijstvellen
Wortel, gesneden in julienne, ongeveer 4 à 5 staafjes per rolletje
Komkommer, gesneden in julienne, ongeveer 4 à 5 staafjes per rolletje
Radijsjes, gesneden in julienne, ongeveer 5 à 6 staafjes per rolletje
IJsbergsalade, ongeveer ½ blad per rolletje
Muntblaadjes, ongeveer 3 per rolletje
Korianderblaadjes, ongeveer 3 per rolletje
Gekookte kippenreepjes, ongeveer 2 per rolletje
Rijstnoedels (vermicellistructuur), naar keuze per rolletje

 

Koek de rijstnoedels in licht gezouten water tot ze gaar zijn.

Koel ze onder stromend koud water af zodat het garingsproces stopt.

Zet in kleine kommetjes alle ingrediënten klaar. Rijstvellen zijn bijzonder gevoelig en scheuren snel door. Daarom is het belangrijke alles bij de hand te hebben en je aandacht steeds te richten op een lenterolletje per keer.

Week het rijstvel in koud water, zorg ervoor dat ze niet oprollen. Leg het natte rijstvel op een vochtige keukendoek. Leg een slablad aan één kant van het vel en verdeel hierover de wortel, komkommer, radijsjes, kippenreepjes, rijstnoedels en de munt en korianderblaadjes.

Rol de lenterolletjes nu mooi op. Dit doe je door eerst een slag rechtdoor te vouwen en dan de zijkanten naar binnen te flappen. Rol ze nu verder op en laat ze eventjes opstijven alvorens ze in twee te snijden.

 Ik serveerde bij dit aperitiefhapje zoete chilisaus.

Eén reactie to “Lenterolletjes als zomers aperitief”

  1. Simone 07/07/2011 bij 19:12 #

    Nou wat grappig! Ik heb toevallig gisteren springrolls gemaakt en vandaag op de foto gezet!! Ik had er trouwens een heerlijk pindadip bij gemaakt. Die is ook niet te versmaden. Het was voor mij de eerste keer dat ik zelf maakte met rijstpapier en ik vond ze echt superlekker. Lekkerder als verwacht ook..🙂

Geef een reactie

