Foodblog event juli: Sticky ribs

19 Jul

Voor het foodblog event van deze maand werd de fakkel doorgegeven aan Es-factory en wat een thema koos ze. Smoking… of kook iets met een rooksmaakje aan. Zelf gaf ze al enkele suggesties, maar ik wist meteen waar ik met deze opdracht naar toe wilde! Mijn wereldberoemde ribbetjes verdiende na al die tijd wel eens een plaatsje op mijn website. Wereldberoemd klinkt misschien een beetje verwaand, maar is het voldoende als ik je vertel dat ze altijd tot het laatste ribbetje opgesmikkeld worden en dat 3 kilo nog te weinig is voor een etentje met 6 personen?
Jullie zullen me op mijn woord moeten geloven of deze ribbetjes zelf moeten proberen! Ow, misschien een kleine waarschuwing… laat de rook van de saus je niet afschrikken. Ventje en ik zijn er totaal immuun aan, maar mijn vader begint er van te hoesten. Gewoon even doorbijten, de hemelse ribbetjes zullen alles goedmaken.

INGREDIËNTEN

750 gram ribbetjes natuur
Olijfolie

Voor de droge rub:
1/2 eetlepel donkere bruine suiker
1/2 eetlepel zout
1/2 eetlepel chilipoeder
1/2 eetlepel gerookt paprikapoeder
1/2 eetlepel komijnpoeder
1 fijngesnipperde sjalot
2 teentjes knoflook

Voor de saus:
110 gram donkere bruine suiker
125 ml rijstazijn
1/2 theelepel kaneelpoeder
1/2 theelepel chilipoeder
1 eetlepel tomatenpuree
1 eetlepel mosterd
75 ml whisky
1 fijngesnipperde sjalot
1 tomaat in kleine blokjes gesneden
1 laurierblad
1/2 theelepel komijnpoeder
1/2 theelepel gerookt paprikapoeder
1/2 Spaans pepertje
De zest van een halve sinaasappel en het sap van een halve sinaasappel

Je begint met de droge rub. Een droge rub is een marinade zonder olie, water of enige andere vloeistof. Het is dus eigenlijk een droog poeder. Je mengt gewoon alle ingrediënten samen en masseert er de ribbetjes mee. Ja, dat klinkt raar! Ik weet het… ribbetjes masseren is ook raar. Maar je moet de droge rub echt in het vlees masseren. Leg ze daarna 3 uur in de koelkast om te marineren.

Verwarm de oven op 180 graden.

Verwarm ondertussen een grilpan tot ze gloeiend heet is. Sprenkel olijfolie over de gemarineerde ribbetjes en zorg ervoor dat de olie goed verdeelt is over het vlees. Leg de ribbetjes nu met de vleeskant naar boven in de grilpan. Laat de ribbetjes aan elke kant 3 minuten grillen. Het is de bedoeling dat het vlees een mooi korstje krijgt.

Meng nu alle ingredienten voor de saus in een steelpannetje en voeg nog een extra half theelepeltje zout toe. Breng de saus aan de kook. Draai daarna het vuur lager en laat de saus 15 minuten zachtjes pruttelen. Vergeet niet om regelmatig te roeren, zodat de suiker niet aanbrand.

Haal de ribbetjes uit de grilpan en leg ze in een grote braadslede. Overgiet ze met de warme saus en bedek met zilverpapier. Bedek de ribbetjes met zilverpapier en schuif ze in de warme oven. In totaal dienen ze een uurtje te bakken in de oven, maar vergeet niet elk kwartier de ribbetjes om te draaien en te overscheppen met de saus.

4 Reacties to “Foodblog event juli: Sticky ribs”

  1. Es' Factory 19/07/2011 bij 09:19 #

    Ondanks dat het ochtend is heb ik toch ineens zin in deze ribbetjes! Dank je voor je bijdrage voor het #foodblogevent!

  2. Leen 10/08/2011 bij 10:13 #

    Er is geen woord van overdreven… Ze zijn om duimen en vingers bij af te likken!!
    Ik ben ook een openbare kookblog begonnen, samen met het lief dan wel, zo hebben we ineens samen een hobby!
    Ik ga hier zeker nog komen rondneuzen… Dat heb ik nu al gedaan maar heb er honger van gekregen verdorie!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Het stokje van het Foodblogevent | Es' Factory - 31/07/2011

    […] sticky ribs van Silke deden me bijna aan het scherm van mijn laptop likken. Ik vind alles dat bereid is met het […]

  2. Zoetpikante ribbekes « Koken met Leen en Philip - 24/08/2011

    […] van Silke overgenomen. Het origineel is nog iets pikanter… Share this:TwitterFacebookLike this:LikeWees […]

Geef een reactie

