Het ultieme chocolate chip koekje!

2 Mrt

Ik weet dat het vasten is en dat snoepen dan uit den boze is, maar dit recept niet met jullie delen zou nog veel crimineler zijn! Wat zeg ik, het zou gewoon simpelweg tegen de rechten van de mens zijn! En dat meen ik echt met hart en ziel. Meer dan een decennia geleden werd ik in de States passioneel verliefd op chocolat chip cookies. Van die cookies die langst buiten heerlijk krokant zijn, maar vanbinnen nog lekker chewy. In België en omstreken nooit koekjes gevonden die daar aan konden typen. Echt waar niet…. Of ze waren te hard, of ze waren te zacht, of ze hadden niet genoeg chocolade of ze hadden te veel chocolade (ookal beweert mijn vriendin Leen dat zoiets onmogelijk is.😉 ) En toen ontdekte ik het recept van Nigella Lawson en werd ik terug passioneel verliefd. U trouwens ook hoor als u ze een kans geeft!

INGREDIENTEN

150 gram zachte ongezouten boerenboter
125 gram kindjessuiker (U weet wel van de lichte bruine suiker die heerlijk is op pannenkoeken en op een boterham met verder alleen maar een laagje boter!)
100 gram witte kristalsuiker
2 eetlepels vanille extract
1 eitje, koud uit de koelkast
1 eigeeltje,koud uit de koelkast
300 gram patisseriebloem
½ theelepel bakpoeder
¼ theelepel zout
300 gram melkchocoladedruppels (voor de liefhebbers kan het natuurlijk ook altijd met pure chocoladedruppels)

Verwarm de oven alvast voor op 170 graden. Want laat ons eerlijk zijn, hoe sneller de koekjes in de oven zitten, hoe sneller je er kan van smullen!  Bereid ook alvast een bakplaat voor met een laagje bakpapier op.
Smelt ondertussen de boter op een klein vuurtje en laat eventjes afkoelen. (Lichaamstemperatuur is prima!)
Meng de kindjessuiker met de witte suiker en giet er dan de gesmolten boter over. Meng dit met de mixer goed door elkaar, alvorens ook het vanille extract, het ei en het eigeel toe te voegen. Meng dit goed door elkaar tot je een redelijk romig deeg krijgt.
Voeg nu langzaam de bloem en het bakpoeder toe. Niet schrikken want het deeg zal nu heel snel redelijk dik en log worden. Meng gewoon tot al de bloem is opgenomen en schep er dan de chocoladedruppels door.

Neem nu een ijsscheplepel (of doe zoals ik en gebruik het kleinste maat-cupje dat je in huis hebt) en schep bolletjes van het deeg op de bakplaat. Duw de koekjes daarna een klein beetje plat, maar niet te veel, je wil een dik koekje! (Als je in twee keer moet bakken, bewaar je het deeg het beste in de koelkast!)

Bak de koekjes nu gedurende 15 minuten in de voorverwarmde oven. Laat 5 minuten afkoelen op de bakplaat en verplaats de koekjes dan naar een rekje om verder af te koelen.

Smakelijk!

5 Reacties to “Het ultieme chocolate chip koekje!”

  1. Leenvdb 03/03/2012 bij 13:29 #

    Leve bakreceptjes zonder eiwit!!! Ik ga dit zeker eens uitproberen.

  2. Fatima 03/03/2012 bij 16:37 #

    Ik vind dat heel veel chocokoeken zo zoet zijn.
    Door dat zoete mis ik het koekje en de chocola.

    Zijn deze ook zoet? Zien en lezen er namelijk wel lekker uit.

    • Alice 08/03/2012 bij 09:43 #

      Ze zijn zoet, maar niet overdreven zoet vind ik persoonlijk.

  3. Misssexandthecityandme 09/03/2012 bij 10:55 #

    Deze ga ik dit weekend maken,………gaan mijn kids me dankbaar voor zijn🙂.

  4. sexandthecityandme 10/03/2012 bij 21:48 #

    Ze zijn gemaakt en superlekker!!!! Bedankt voor het receptje!!!

Geef een reactie

