Foodblog event: pavlova met aardbeien

14 Mei

Ik weet het.. veel te stil is het hier. De muizen liggen bijna dood in de kast.
En het is niet dat ik niets met jullie te delen heb hoor. Ik moet dringend bloggen over een overheerlijke rabarber cake die ik maakte. En over de rabarber siroop voor in witte wijn. Maar het is druk en ik ging op vakantie en dan was het terug druk.
Maar ik beloof dat ik er tijdens deze aankomende feestdag-periode werk ga van maken!

Tijdens mijn blogstilte vroeg Caroline me of ik niet wou meedoen aan het foodblog event dat zij deze maand host.
Natuurlijk wil ik dat en zeker omdat Caroline een van mijn favoriete blogs heeft!
Maar dus eventjes nog niet met een nieuw receptje, hoewel ik visioenen kreeg over spinaziesalades met aardbeiendressing of heerlijke tiramisu met aardbeien. Neen, ik trek een golden oldie uit de kast die het echt wel verdient om volop in de schijnwerpers te staan. Pavlova!

INGREDIËNTEN

2 eiwitten
beetje zout
150 gram witte suiker
1/2 theelepel vanille
1 theelepel witte wijnazijn
1 theelepel maizena
250 gram aardbeien
scheut zoete likeurwijn
200 ml slagroom
witte chocolade

 Verwarm de oven op 180 graden.
Klop de eiwitten met het zout in een kom tot je pieken krijgt.
Voeg nu de suiker toe en klop verder op tot de room goed stijf is.
Strooi nu de maïzena, de azijn en de vanille door het eiwit.
Leg bakpapier op een bakplaat.
Maak met een lepel mooie rondjes op je bakplaat.
Bak 30 minuten in de oven op 150 graden.
Zet de oven uit en laat ze nog eens 30 minuten staan met de oven uit!
Laat volledig afkoelen.

Snij 5 à 6 aardbeien in kleine stukjes en puree deze met de staafmixer en een scheutje witte wijn.
Klop de room op met wat suiker en schep er de aardbeienpuree onder.
Wanneer de meringues zijn afgekoeld klop je ze een beetje stuk bovenaan en vul ze met de aardbeienroom.
Beleg met enkele fijngesneden aardbeien.

Smelt ondertussen de witte chocolade en versier hiermee de gebakjes.

 

Eén reactie to “Foodblog event: pavlova met aardbeien”

  1. Caroline Brouwer 14/05/2012 bij 18:05 #

    Bedankt voor je inzending, Silke. Leuk dat je meedoet!
    groeten, Caroline

Geef een reactie

