Rabarbersiroop

17 Mei

Of: hoe tover ik seizoenfruit om tot een heerlijk drankje?

Rabarber, daar heb ik echt jeugdherinneringen aan. Bij mijn overgrootmoeder (jaja, dit jaar wordt ze 98 jaar.) stond rabarber in de tuin en als we op bezoek gingen dan mochten mijn nichtje en ik samen een stengel gaan trekken en die smulde we dan lekker met een schoteltje suiker in de veranda op. Heerlijk die combinatie van zuur en zoet. Ondertussen brengt de overgrootmoeder haar dagen al enkele jaren door in een home en is de tuin samen met het huis verkocht aan een jong gezin. Maar rabarber is nogsteeds een van mijn favorietjes om mee te koken. Vanaf dat het seizoen begint snel ik naar de markt voor een dikke bussel.

Deze siroop is overheerlijk met een beetje cava of witte wijn, maar ook over vanilleijs gieten werkt perfect.

INGREDIËNTEN


2 kilogram rabarber met de schillen nog aan
het merg van 1 vanillestokje
600 gram kristalsuiker

Verwarm de oven op 200 graden.
Snij de rabarber in groffe stukken en was deze even kort.
Meng de rabarber met het vanillemerg en de suiker goed door elkaar en schik in een ovenschaal. Bedek de ovenschaal met zilverpapier en zet 45 minuten in de oven.


De rabarber is klaar wanneer de stukken volledig zacht zijn.
Plaats een kom onder een zeef en giet de  rabarber door de zeef . Laat enige tijd uitlekken zonder erop te duwen.
Giet het opgevangen rabarbersap in een steelpannetje en laat tot de helft inkoken.



Laat een beetje afkoelen en giet daarna over in een fles of potje en laat omgekeerd volledig afkoelen.

De siroop blijft enkele maanden goed en is ideaal om als aperitiefje te serveren op een zomerse BBQ.

Naar een recept van Hedwig Verlinden.

Geef een reactie

