Bosbessen Meringuetaart

30 apr

Ik hou van meringue en ik hou van bosbessen. Dus een combinatie van de twee is voor mij een “match made in heaven”.
Eigenlijk valt er niet veel te vertellen over deze taart… Bosvruchten zijn niet van dit seizoen, maar ik had er zin in en ze waren niet eens zo duur. Dus bracht ik enkele bakjes mee naar huis en genoot eerst van enkele “pure” vruchten.
Daarna kwam ik pas op het idee om een bosvruchten meringue taart te bakken. Meringuetaart wordt klassiek gebakken met citroensmaak en laat dat nu net iets zijn waar ik niet zo een voorliefde voor heb.

INGREDIËNTEN

140 gram zelfrijzende bloem
1 theelepel bakpoeder
60 gram boter (op kamertemperatuur)
100 gram kristalsuiker
1 ei
1 theelepel vanille extract
80 ml melk
250 gram bosbessen
5 eiwitten
½ theelepel cream of tartar (Cream of tartar is eigenlijk wijnsteenzuur. Erg moeilijk te krijgen in België. Ik bestel het al enkele jaren bij de online engelse supermarkt, maar ik vernam van sommige dat het ook te krijgen is bij de toko of bij de reformwinkel.)
100 gram kristalsuiker
1 theelepel vanille extract

Start met het romig kloppen van de boter. Om dit goed te doen is het erg belangrijk dat de boter op kamertemperatuur is. Voeg nu de suiker toe en klop dit onder de boter tot je een luchtig zoet botermengsel hebt.
Giet hierbij het vanille extract en het eitje en mix alles tot een samenhangend geheel. Voeg nu voorzichtig (een beetje per keer) de bloem en de melk toe. Mix dit elke keer goed door alvorens nieuwe bloem en melk toe te voegen.
Klop dit alles goed door elkaar tot je een mooi samenhangend geheel krijgt.
Neem nu een ronde springvorm en beleg de onderkant van de vorm met bakpapier, de zijkanten vet je in met een beetje boter of plantaardige olie.
Schep ondertussen de bosbessen onder het beslag en giet dit in de taartvorm.
Schuif de taart nu voor 30 minuten in een voorverwarmde oven op 180 graden.

In tussentijd maken we de meringue alvast.
Klop de eiwitten op met de cream of tartar (deze “crème” zorgt ervoor dat je eieren mooi opstijven en stijf blijven.)
Wanneer je mooie eiwitpunten krijgt strooi je de suiker over het eiwit terwijl je constant blijft kloppen. Het is belangrijk dat je blijft kloppen tot je echt stevige witte punten krijgt. Pas op het allerlaatste voeg je het vanille extract toe.

Na dertig minuten haal je de taart eventjes uit de oven en laat je de bovenkant kort afkoelen.
Breng daarna met een spatel de meringue aan op de taart en laat deze voor nog eens 15 minuten (of tot de bovenkant van het eiwit goudbruin wordt) bakken. Let erop dat je de temperatuur van de oven verlaagt naar 150 graden!

Laat de taart hierna op kamertemperatuur komen en zet ze daarna minstens 2 uurtjes in de ijskast.

2 Reacties to “Bosbessen Meringuetaart”

  1. junglefrog 02/05/2010 bij 17:51 #

    O lekker!! Ik vind meringue ook super lekker en je kunt het natuurlijk met elke soort fruit maken!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kerstideetjes « Silkes Kookhoekje - 16/12/2011

    […] Eierpunch syllabub Mojitokaastaart Tobleronemousse Tobleronekaastaart Mini pavlova Bosbessen meringuetaart […]

Plaats een reactie