Postelein salade met romige dressing en gebroken aardappelen

25 apr

In de supermarkt kwam ik al een aantal keren postelein tegen. Keer op keer stond ik met het bakje in mijn handen en legde ik het terug. Want postelein wat doe je daar eigenlijk mee. Bij mijn laatste bezoekje aan de supermarkt bracht ik het bakje toch mee onder het motto “Ik bedenk wel wat!” Het internet stelde me 101 verschillende recepten voor, gaande van posteleinsoep over gebakken postelein naar postelein gratin. En dan te bedenken dat postelein niet echt een populaire groenten is. Het meisje aan de kassa heeft denk ik mijn doosje postelein 7 keer omgedraaid en bestudeert.
Ik ging er uiteindelijk mijn gang mee (op goede hoop want we aten nog nooit postelein) en serveerde het met een heerlijke romige saus.
En wat viel hij in de smaak! De bladeren zijn lekker vlezig en hebben een licht zure smaak. Na wat opzoek werk blijkt postelein dan ook nog eens erg gezond te zijn en op dit ogenblik supergoedkoop.
Volgende week breng ik alvast weer een bakje mee!
Ik serveerde de posteleinsalade met “Crash hot potatoes”, waarvoor ik inspiratie zocht bij Ree, The Pioneer Woman.
Overheerlijke, hete aardappelen met een krokant korstje en een zachte vulling. De keuken geurde ook heerlijk naar de versgeplukte kruiden uit ons kruidentuintje

INGREDIËNTEN POSTELEINSALADE

1 bakje postelein
kerstomaatjes
2 teentjes knoflook
verse peterselie
Verse bieslook
2 eetlepels mayonaisse
3 eetlepels zure room
1 eetlepel room
½ theelepel harissa (kan vervangen worden door tabasco)
1 theelepel paprikapoeder
peper en zout

INGREDIËNTEN AARDAPPELEN

6 aardappelen
3 eetlepels olijfolie
peper en zout
2 takjes rozemarijn
2 takjes tijm

POSTELEINSALADE

We beginnen met het maken van de dressing voor de posteleinsalade.
Hak de knoflook erg fijn met een mes. Doe hetzelfde met de verse kruiden.
Ikzelf doe dit meestal door de kruiden in een hoog glas (long drink type) te steken en hier met een schaar in te gaan knippen tot alle kruiden mooi “verknipt” zijn. Lekker makkelijk en geen gedoe met rondvliegende stukjes kruiden.
Meng in een kommetje de mayonaisse met de zure room goed door elkaar. Voeg hier nu de knoflook, de verse kruiden, de harissa en de paprikapoeder aan toe.
Meng alles goed door elkaar.
Indien de dressing niet lopend genoeg is voeg je de soeplepel (of zelfs iets meer als je van een lopende slasaus houdt) room toe.
Proef nu alvast eventjes en kruid bij met peper en zout.

Was ondertussen de postelein onder koud water en laat deze eventjes uitlekken. Snij de kerstomaatjes in vieren en meng deze onder de postelein. Giet nu de dressing over de salade en meng alles goed door elkaar.

AARDAPPELEN

Deze aardappelen zijn zo simpel, maar zo ongelooflijk lekker.
De mogelijkheden om te variëren zijn eigenlijk oneindig. Met een beetje spekjes of een plakje kaas zullen deze aardappelen vast ook overheerlijk smaken.
Kook de aardappelen (met schil!) in een pot met kokend gezouten water. De aardappelen moeten niet gaar zijn. Het volstaat dat je er met een mesje in kan prikken.
Giet de aardappelen af en laat ze eventjes rusten.
Neem ondertussen een ovenschotel en besprenkel deze met olijfolie. (Ik gebruikte hiervoor olijfolie met knoflook voor een extra lekkere smaak. Ik ben een knoflooklover. J )
Schik nu de aardappelen op de ovenschotel en zorg ervoor dat er genoeg ruimte is tussen de aardappelen.
Neem nu een aardappelstomper en druk hiermee zachtjes op de aardappelen zodat ze lichtjes openbarsten en de witte vulling langst de kieren naar buiten komt. Doe dit zowel horizontaal als verticaal bij elke aardappel.
Bestrijk de gekneusde oppervlakte nu met wat olijfolie.
Bestrooi de aardappelen met grof zeezout, zwarte peper en de verse kruiden uit de tuin.
Schuif de aardappelen nu voor ongeveer 20 minuten in een voorverwarmde oven op 175 graden.

Het recept voor de aardappelen is afkomstig van The Pioneer Woman.

Plaats een reactie